Hyppää sisältöön

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie kahmi palkintoja

Julkaistu 14.10.2021

Kaksi palkintoa kahdessa päivässä – ei ihan arkipäivää kokeneillekaan rakennuttajille! Väyläviraston Vt 12 Lahden eteläinen kehätie -hanke palkittiin syys-lokakuun vaihteessa kahdella rakennusalan palkinnolla. Maanrakennusalan neuvottelukunta MANK ry myönsi hankkeelle arvostetun Iso-Tömppä-palkinnon ja Lahden Rakentajien Yhdistys valitsi Väyläviraston Vuoden Rakentajaksi, perusteena kehätiehanke.

Hankkeen projektipäälliköt Juha-Pekka Hämäläinen ja Janne Wikström Vuoden Rakentaja 2020 -palkinnon kanssa.

Kuva: Hankkeen projektipäälliköt Juha-Pekka Hämäläinen ja Janne Wikström Vuoden Rakentaja 2020 -palkinnon kanssa.

Kiertopalkintona annettavan Iso-Tömpän perusteluissa nostettiin esille loistava yhteistyö yli organisaatiorajojen sekä avoimella ja ennakoivalla viestinnällä saavutettu laaja luottamus tekemiseen. Hankeosajako ja urakkamuodot päätettiin alan toimijoiden näkemykseen pohjaten, jolloin sitoutuminen oikein ositeltuun hankkeeseen oli vahvaa. Loistava yhteistyö jatkui läpi koko hankkeen ja kaikki osapuolet sitoutuivat tavoitteisiin yli organisaatiorajojen. Hanketta ja sen ratkaisuja kehitettiin läpi koko rakentamisen, ja aikataulun puristuminen oli mahdollista kaikkien sitoutuessa siihen.

Vuoden Rakentaja -palkinnon perusteluissa todetaan, että suuri tiehanke toteutettiin haastavissa olosuhteissa ja paikoin hyvin lähellä olemassa olevaa infraa ja asutusta. Hankkeen kantavana tavoitteena olikin toimia hyvänä naapurina. Rakennushankkeessa se tarkoittaa toimivaa rinnakkaiseloa niin alueen asukkaiden kuin elinkeinoelämänkin kanssa.

”Nämä palkinnot kuuluvat jokaiselle Lahden kehätien parissa työskenneelle aherruksestamme yhteisen päämäärän eteen. Koko kehätiejengin kanssa on ollut upeaa tehdä työtä yhdessä”, Väyläviraston projektipäälliköt Janne Wikström ja Juha-Pekka Hämäläinen iloitsevat.

Vt 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen käynnistyi vuonna 2017 ja uusi tie otettiin liikenteelle joulukuussa 2020. Uusi kehätie valmistui budjetissa, alkuperäistä suunnitelmaa laajemmassa kokonaisuudessa ja noin vuoden etuajassa. Hanke oli käynnissä ollessaan Suomen suurin tierakennushanke 275 miljoonan euron kustannusarviolla. Hankkeen toteutuksesta kertyi yhteensä jopa noin 2 miljoonaa työtuntia.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Väylänpitäjä valmiina talveen

Hyvä varautuminen takaa turvallisen talven vesillä

Talvi tulee, onko teiden kunnossapitäjä valmis?

Miten talveen varaudutaan Lapin ja Varsinais-Suomen teillä?

Rautateillä talveen varaudutaan yhteistyössä

Lisää linjakkuutta hankintoihin päivitetyillä malliasiakirjoilla


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta