Yhteistyössä on voimaa, sanotaan. Rautateillä kunnossapito, liikenteenohjaus ja liikennöitsijät tekevät tiivistä yhteistyötä, jotta liikenne olisi sujuvaa vaikeissakin olosuhteissa.
”Esimerkiksi talvivarautumissuunnitelmia teemme yhteistyössä. Lumimyräkän aikana on tärkeää, että kaikki osapuolet hoitavat hyvin oman roolinsa ja ymmärtävät vaikutuksen kokonaisuuteen. Vain sujuvalla yhteistyöllä saadaan kunnossapidossa tuloksia, ja tämä korostuu vaativissa sää- ja kelioloissa”, kertoo kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård Väylävirastosta.
Yhteistyöllä luodaan myös mahdollisuuksia. Radan kunnossapito vaatii yleensä tilaa ja aikaa, eikä sitä saada ilman riittäviä työrakoja.
”Tähänkin ratkaisuna on yhteistyö liikenteenohjauksen ja liikennöitsijöiden kanssa. Junavuoroja voidaan muun muassa perua etukäteen, jotta kunnossapidolle jää enemmän aikaa. Päätökset tehdään yhdessä”, Nygård toteaa.
Yhteistyön lisäksi rautateiden talvikunnossapidossa käytetään toki myös paljon teknologiaa ja automatiikkaa. Esimerkiksi tärkeimmissä vaihteissa on lämmitysjärjestelmät. Periaatteena on varautua jo ennakkoon erilaisiin olosuhteisiin.
”Rautateillä ennakointi kannattaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on rataverkon läheisyydessä olevien puiden raivaus. Riskipuiden poistaminen on tärkeää, sillä myrskyt voivat kaataa puita rautateille”, Nygård kertoo.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Väylänpitäjä valmiina talveen
Hyvä varautuminen takaa turvallisen talven vesillä
Talvi tulee, onko teiden kunnossapitäjä valmis?
Miten talveen varaudutaan Lapin ja Varsinais-Suomen teillä?
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie kahmi palkintoja
Lisää linjakkuutta hankintoihin päivitetyillä malliasiakirjoilla