Hyppää sisältöön

Miten talveen varaudutaan Lapin ja Varsinais-Suomen teillä?

Julkaistu 14.10.2021

Kysyimme Lapin ja Varsinais-Suomen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajilta, miten talveen varautuminen näkyy heidän alueillaan. Talvihoidon toimintalinjat ovat yhtenevät ympäri Suomen, mutta olosuhteissa on eroa.

Talvinen kuva, jossa porot ovat odottamassa tien reunassa.

Talvi saapuu ensin Lappiin

Tänä vuonna ensimmäiset lumi- ja räntäsateet satoivat Pohjois-Suomessa jo syyskuussa. Lapin ELY-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa kertoo, että talvi tulee yleensä Lappiin ensimmäisenä, mutta harvoin vielä näin varhain. ”Säännölliset talvikelit alkavat tyypillisesti lokakuussa”, Ylinampa sanoo. Lapissa on jo varauduttu talveen esimerkiksi seuraamalla tarkasti säätietoja ja laittamalla kunnossapitokalusto toimintakuntoon.

Lapin erityispiirteistä Ylinampa mainitsee ilmaston, joka vaihtelee Lapin sisälläkin. ”Esimerkiksi tunturiseuduilla tuuli ja tuiskuttaminen voi olla erittäinkin voimakasta”, Ylinampa sanoo. Poiketen muusta Suomesta Lapissa tiestöllä pitää myös varoa poroja. ”Ne muodostavat oman erityisriskin.”

Varsinais-Suomessa meri vaikuttaa myös tieliikenteeseen

”Vaikka vielä ei voi tietää, millainen talvi alueellemme tulee, ovat urakoitsijat valmiudessa ja valmiita toimimaan, kun keli edellyttää talvihoitotoimia”, kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.

Perinteisiksi mielletyt talvikelit ovat etelässä ja rannikolla harvenneet ja talvikaudet ovat keskenään hyvin erilaisia. Talviset kelit alkavat aiempaa myöhemmin ja kestävät lyhemmän aikaa. Sään ääri-ilmiöt ovat yleistyneet ja se näkyy eri tavoin eri talvina – välillä hyvin runsaina vesisateina, välillä lumimyräköinä.

”Vastuullamme on myös koko maan saaristoliikenne – maantielautat ja yhteysalukset. Myös merellä talvikaudet ovat keskenään hyvin erilaisia. Välillä meri pysyy avoimena koko talven, välillä on kova jäätalvi,” Päiviö sanoo.

Haastavissa jäätilanteissa saaristoliikennettä voidaan joutua tuottamaan jopa ilmatyynyaluksin tai hydrokoptereilla. ”Tilanteet voivat muuttua nopeasti. Esimerkiksi kevään kelirikko ja jääsohjo ovat monesti haastavia yhteysaluksille”, Päiviö toteaa.

Varaudu talven keleihin

Tienkäyttäjien on hyvä muistaa, että talvihoidolla ei pyritä saamaan aikaan kesäkelejä missään päin Suomea. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen. Sen sijaan vähäliikenteisemmillä teillä on talvihoitolinjausten mukaista, että ajonopeutta hiljennetään keliolosuhteiden mukaan.

”Tienkäyttäjillä on aina oma vastuu sopeuttaa ajonopeus vallitsevien kelien mukaan. On normaalia, että liukkautta saattaa esiintyä ajoittain ja ajoaika voi pidentyä. Täysin tasalaatuisia ajo-olosuhteita ei voida taata, sillä sade- ja lumikuurot voivat olla hyvin paikallisia”, Päiviö kertoo.

Keliin varautumisen ohella yksiä tärkeimpiä asioita on menopeli ja sen kunto. ”Ajoneuvon kuntoon ja etenkin renkaisiin kannattaa kiinnittää huomiota”, Ylinampa sanoo.

Tienkäyttäjän pitää myös ennakoida kelejä ja sopeuttaa omat aikataulunsa kelien mukaan. Tämä tarkoittaa, että matkantekoon voi mennä kauemmin kuin kesällä. Kesästä poiketen myös matkustajien varusteisiin tulisi kiinnittää huomiota. ”Suosittelen kuljettajaa ja matkustajia pukeutumaan kunnolla, vaikka autossa olisikin lämmintä. T-paidassa ei ole mukava odottaa apua talvipakkasilla, jos autoon tulee tekninen vika”, Ylinampa toteaa.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Väylänpitäjä valmiina talveen

Hyvä varautuminen takaa turvallisen talven vesillä

Talvi tulee, onko teiden kunnossapitäjä valmis?

Rautateillä talveen varaudutaan yhteistyössä

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie kahmi palkintoja

Lisää linjakkuutta hankintoihin päivitetyillä malliasiakirjoilla


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta