Hyppää sisältöön

Hyvä varautuminen takaa turvallisen talven vesillä

Julkaistu 14.10.2021

Väylävirasto vastaa talvimerenkulun avustamisen tehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista, kehittämisestä ja ohjauksesta. Merimiehen talvi ei ole vaipumista horrokseen, vaan valmistautumista arktisiin olosuhteisiin. Mitä tämä varautuminen tarkoittaa, ja voiko kaikkeen varautua?

Jäänmurtaja talvimaisemassa.

Monet eri toimet turvaavat liikkumista

Niin kuin väylänpidon luonteeseen kuuluu, myös sujuva talvikausi vesillä vaatii hyvän kumppanin. Väylävirasto tekeekin tiivistä yhteistyötä talvimerenkulussa mm. eri palveluntuottajien, VTS:n, Finnpilotin, satamien, meklareiden, muiden rannikkovaltioiden sekä Ilmatieteen laitoksen kanssa. Aktiivinen ja mutkaton yhteydenpito takaa parhaiten turvallisen matkanteon.

Eri toimijoiden lisäksi yksi tärkeä talvimerenkulun ”yhteistyökumppani” on väylien käyttäjä. Merenkulkijoita pidetään ajan tasalla tulevasta talvikaudesta päivittämällä talvimerenkulun ohjeistusta sekä järjestämällä sidosryhmätapaamisia. Merellä liikkujien on hyvä päivittää merenkulkuun pohjaavat säännöt aina eri vuodenaikojen saapuessa.

Talvimerenkulkuun liittyy myös aina pientä yllätyksellisyyttä, nimittäin vesillä suurta roolia näyttelevät myös sääolosuhteet. Luonnon oikkujen kohdalla kyse onkin aina hyvästä ennakoinnista, ja talvimerenkulussa varaudutaankin joka vuosi ankaraan talveen. Aina ennakointikaan ei ole helppoa.

”Haasteita talvikaudella aiheuttavat vaikeat olosuhteet, kuten merialueiden myrskyt sekä tuulet, jotka liikuttavat jääkenttiä ja joiden myötä jääkenttä ahtautuu. Tällaisten sääolojen ennustettavuus on huono, ja tieto niiden saapumisesta tuleekin korkeintaan muutama päivä etukäteen”, kertoo merenkulun johtava asiantuntija Jarkko Toivola Väylävirastosta.

Kylmään kauteen varautumista tehdään myös merenkulun turvalaitteiden osalta. Urakoitsijat kiertävät valaistut turvalaitteet syksyllä vuositarkastuksen muodossa ja varmistavat, että laitteen kunto sekä toiminta ovat kohdillaan. Talvella väylänpito keskittyy lähinnä kauppamerenkulun väyliin, joissa vikapäivystys toimii turvalaitteiden osalta normaaliin tapaan.

Jäänmurto merkittävässä osassa talvimerenkulkua

Yksi Väyläviraston vesiväylänpidon tärkeimmistä tehtävistä on varmistaa kauppamerenkulun alusten sujuva liikkuminen satamiin ja takaisin paksun jääpeitteen läpi jäänmurtajien avulla.

Talven tuloa ja jääpeitteen kehitystä seurataan aktiivisesti loka- marraskuusta lähtien, jotta niiden saapumiseen ollaan kaikilta osin valmiita hyvissä ajoin. Jäänmurrossa täytyy ottaa huomioon myös alueellinen vaihtelu, sillä jokaisella meri- ja järvialueella on omat erityispiirteensä. Esimerkiksi eri satamiin asetetaan erilaisia avustusrajoituksia riippuen siitä, millainen jääolosuhde satamaan johtavalla väylällä ja sen ulkopuolisilla merialueilla vallitsee.

Aikaisemmin mainittu hyvän kumppanuuden merkitys nousee esille myös jäänmurrossa. Väylävirasto ja Ruotsin merenkulkulaitos allekirjoittivat viime vuonna sopimuksen, jonka myötä tulevaisuuden jäänmurtajien suunnittelu toteutetaan yhteishankintana.

”Suomen ja Ruotsin välinen sopimus takaa hyvän palvelutason jäänmurrossa myös tulevaisuudessa. Samalla talvimerenkulun toimintaa pyritään turvaamaan vuosikymmeniksi eteenpäin”, Toivola summaa.

Uuden sukupolven jäänmurtoa toteutetaan myös Saimaalla, jossa on otettu käyttöön maailman ensimmäinen moottoroitu irtokeula. Irtokeula onkin osoittautunut erittäin toimivaksi konseptiksi, joka parantaa huomattavasti Saimaan jäänmurron laatua.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Väylänpitäjä valmiina talveen

Talvi tulee, onko teiden kunnossapitäjä valmis?

Miten talveen varaudutaan Lapin ja Varsinais-Suomen teillä?

Rautateillä talveen varaudutaan yhteistyössä

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie kahmi palkintoja

Lisää linjakkuutta hankintoihin päivitetyillä malliasiakirjoilla


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta