Kuva: Logistiikka-toiminnon väki. Vasemmalta katsoen Risto Murto, Anna Saarlo, Antti Castrén ja Pekka Rajala.
Väyläverkon pitää olla turvallinen ja toimiva erilaisissa olosuhteissa. Tätä asiaa varmistamaan Väylävirastossa aloittaa uusi toiminto. Logistiikka-toimintoon kootaan huoltovarmuuteen, sotilaalliseen liikkuvuuteen, valmiutumiseen, varautumiseen sekä kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät asiat. Näissä kaikissa asioissa huomioidaan myös liikennejärjestelmän kokonaisuus.
”Virastossa on tehty töitä näiden asioiden parissa iät ja ajat, mutta nyt kokoamme tehtävät saman toiminnon alle. Tarkoituksena on löytää synergiaetuja ja toimia vielä nykyistäkin tehokkaammin”, kertoo logistiikka-toiminnon johtaja Pekka Rajala.
Rajala toteaa, että viime vuosina varsinkin pohjoismaisen yhteistyön merkitys on kasvanut. Syynä tähän ovat ennen kaikkea Suomen Nato-jäsenyys ja Venäjän aggressiiviset toimet. Kun Suomi varautuu erilaisiin kriiseihin, katsomme esimerkiksi liikenneverkon toimintaa laajemmasta perspektiivistä. Samalla joidenkin väylien merkitys kasvaa.
”Hyvänä esimerkkinä on valtatie 21 Lapissa, joka on saamassa lisäbudjetissa rahaa parantamiseen. Rajayhteydet Pohjoismaihin ovat tärkeitä ja niiden merkitys korostuisi todennäköisesti entisestään poikkeustilanteissa”, Rajala sanoo.
Neljän hengen tehotiimi
Uudessa logistiikka-toiminnossa on tällä hetkellä neljä henkilöä. Tässä heistä lyhyet esittelyt:
Risto Murto, kansainvälisten asioiden päällikkö. Murto on toiminut Väylävirastossa kansainvälisten asioiden päällikkönä vuodesta 2022. Uudessa tehtävässään logistiikka toiminnon kansainvälisten asioiden päällikkönä Murto vastaa viraston roolin mukaisten kansainvälisten asioiden koordinoinnista ja toiminnasta, ml. NATO-yhteistyö.
Anna Saarlo, liikenneverkkopäällikkö. Saarlo on toiminut aikaisemmin liikenneverkko- ja palvelutaso -osaston johtajana Väylävirastossa; ent. liikenne- ja maankäyttöosasto. Uudessa tehtävässään liikenneverkkopäällikkönä hän vastaa logistiikkatoiminnossa huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta liikenneverkollisesta kokonaisuudesta osana valtakunnallista liikennejärjestelmää.
Antti Castrén, valmiuspäällikkö. Castrén on viime vuodet ollut kiinteistöyksikön päällikkönä. Uudessa tehtävässään valmiuspäällikkönä Castrén vastaa varautumisen, valmiussuunnittelun sekä jatkuvuudenhallinnan koordinoinnista ja kehittämisestä Väylävirastossa.
Pekka Rajala, logistiikka-toiminnon johtaja. Rajala on toiminut Väyläviraston liikenneverkkojen suunnittelun toimialajohtajana ja tieliikennejohtajana. Rajala jatkaa Väyläviraston johtoryhmän jäsenenä, ja uudessa tehtävässään hän vastaa logistiikka-toiminnon johtamisesta, kehittämisestä sekä yhteensovittamisesta Väyläviraston toimintaan.
Logistiikka-toiminnon asiantuntijat tulevat tekemään tiivistä yhteistyötä muiden väylävirastolaisten lisäksi myös lukuisten sidosryhmien kanssa.
3 ajankohtaista nostoa logistiikasta
Ensi vuonna logistiikka-toiminnon työpöydällä tulevat näkymään ainakin seuraavat kolme asiaa.
1. Eurooppalaisen raideleveyden selvitys
Suomessa ja Ruotsissa on eri raideleveydet. Miten saisimme junat kulkemaan Suomen ja Ruotsin välillä samalla raideleveydellä? Esiselvitys valmistuu kesällä 2025.
2. Merenkurkun kiinteä yhteys
Esiselvityksessä tullaan tarkastelemaan muun muassa merenkurkun kiinteän yhteyden vaihtoehtoja, tarpeita, kustannuksia ja vaikutuksia. Esiselvitys valmistuu keväällä 2025. Lue lisää esiselvityksestä: https://vayla.fi/merenkurkun-kiintea-yhteys
3. Erikoiskuljetusreittien selvitykset
Siltojen kantavuuden puutteet voivat haitata erikoiskuljetuksia. Väylävirasto selvittää nykyisten väylien heikoimpia lenkkejä. Kun tiedämme heikkoudet paremmin, osaamme kohdistaa korjaukset sinne, missä niitä eniten tarvitaan.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Vuoden kohokohtia ja kurkistus tulevaan vuoteen
Yksitoista väylähanketta valmistui tänä vuonna
Saavutimme monilla työmailla tärkeitä välietappeja
Rakentamisen päästöt selville vähähiilisyyden arvioinnin avulla