Kuva: Jätä rata rauhaan -kampanjan Kadonneet kaverit -spotti herätti runsaasti huomiota ja keräsi paljon mediahuomioita myös maksetun mainonnan ulkopuolelta. Jätetään rata jatkossakin rauhaan!
Erityisesti teini-ikäisille pojille ja nuorille miehille suunnattu Väyläviraston rataturvallisuuskampanja Jätä rata rauhaan palkittiin Finnish Comms Awards -gaalassa lokakuun lopussa. Vuonna 2022 alkanut kampanja voitti kategorian Viestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot).
”Työssä on poikettu rohkeasti organisaation tavanomaisesta viestinnän linjasta. Vaikeasta aiheesta on puhuttu suoraan ja kohdennetusti – nuorilta nuorille, ei organisaatiolta nuorille. Valinta käyttää mustaa huumoria vakavan aiheen käsittelyssä vaatii taitoa ja on työssä erityisen ansiokasta. Kampanja erottuu perinteisestä viranomaisviestinnästä, joka jää usein nuorilta huomaamatta”, kuuluivat palkinnon perustelut.
Kaiken kaikkiaan kampanjasta kehkeytyi selvästi budjettiaan suurempi ja poikkeus siihen sääntöön, ettei niin sanottu shokkivalistus nykyaikana enää toimisi. Rohkea toteutus otettiin vastaan nuorten keskuudessa erinomaisesti, lisäksi myös perinteinen media ja liikenneala kiinnostuivat aiheesta.
”Asenteet muuttuvat hitaasti, mutta olemme taas hiukan pidemmällä sen viestin vahvistamisessa, että minkäänlainen häröily rautatiealueella ei ole ok. Muistetaan jättää rata jatkossakin rauhaan”, toteaa viestinnän asiantuntija Arimo Laakkonen Väylävirastosta.
Katso kampanjavideo ja lue lisää verkkosivuiltamme.
Tasoristeyskampanja debytoi mainiosti
Kuva: Väyläviraston tasoristeyskampanja muistuttaa, että tasoristeys on vakava paikka – eihän tämän vitsin kuulukaan naurattaa.
Väyläviraston perinteisiin turvallisuusteemoihin kuuluva tasoristeyskampanja alkoi vuonna 2024 uudella ilmeellä ja konseptilla. Kesäkuussa kampanjoitiin nuorille niin somessa kuin elokuvateattereissa kansainvälisestä tasoristeyspäivästä (6. kesäkuuta) eteenpäin, syyskuussa kohteena oli varttuneemmat ikäryhmät sekä Ylen kanavilla että sosiaalisessa mediassa.
Kampanjoinnin tulokset sekä somessa että elokuvateattereissa olivat jopa poikkeuksellisen hyviä, ja uudenlainen lähestymistapa tuttuun teemaan sopi selvästi eri kohderyhmille.
”Kampanjan idea on, että tasoristeys on vakava paikka ja sen ylittäminen pitää tehdä vain turvallisesti. Siksi kontrasti kampanjavideon stand up -koomikkoon toimii ja tarkoituksellisen huonot vitsit pysäyttävät huomaamaan, että tämän teeman ei kuulukaan naurattaa”, kertoo kampanjasta vastaava turvallisuusasiantuntija Kaisa-Elina Porras Väylävirastosta.
Väyläviraston lisäksi kampanjaa ovat rahoittamassa myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä Liikenneturva. Kampanjatyöryhmässä on mukana useita muitakin organisaatioita: Poliisi, Autokoululiitto, Suomen Tieyhdistys, VR sekä Vantaan Nuorisotyö raiteilla. Laajan verkoston ansioista kampanjaviesti leviää tehokkaasti myös maksetun mainonnan ulkopuolella.
Tasoristeyskampanja jatkuu samalla teemalla myös vuonna 2025. Luvassa on muun muassa uusia huonoja vitsejä, joiden ei ole tarkoituskaan naurattaa. Uusia mukaan otettavia kohderyhmiä ovat esimerkiksi ammattiautoilijat sekä varushenkilöt.
Katso kampanjavideo ja lue lisää tasoristeysturvallisuudesta verkkosivuiltamme.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Vuoden kohokohtia ja kurkistus tulevaan vuoteen
Yksitoista väylähanketta valmistui tänä vuonna
Saavutimme monilla työmailla tärkeitä välietappeja
Väyläviraston uusi logistiikka-toiminto aloittaa – mistä on kyse?
Rakentamisen päästöt selville vähähiilisyyden arvioinnin avulla