Hyppää sisältöön

Saavutimme monilla työmailla tärkeitä välietappeja

Julkaistu 12.12.2024

Kokonaan valmistuneiden hankkeiden lisäksi useassa hankkeessa on saavutettu merkittäviä välietappeja tai päästy aloittamaan rakentamistyöt.

Väyläviraston siltatyömaan tekemistä.

Espoon kaupunkirata -hankkeen rakentamistyöt päästiin aloittamaan heti vuoden alussa tammikuussa. Hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta ja parannetaan asema-alueita rantaradalla Leppävaaran ja Kauklahden välillä. Hankkeen myötä rantaradan kauko- ja lähijunaliikenne erotellaan omille raiteilleen, minkä ansiosta junaliikenne sujuvoituu, häiriöt vähenevät, täsmällisyys paranee ja radan kapasiteetti lisääntyy.

Espoon kaupunkiradan rakentamisen volyymi on jo ensimmäisen vuoden aikana ollut merkittävä. Töitä tehtiin kesällä myös poikkeuksellisen pitkässä ja laajassa viiden viikon liikennekatkossa. Tämä oli välttämätöntä, sillä rakentaminen ulottui myös normaalisti liikenteellä olevien raiteiden kohdalle. Vastaavia junaliikenteen poikkeusjärjestelyjä on luvassa myös hankkeen tulevina rakentamiskausina.

Kuva, jossa näytetään Espoon kaupunkiradan työmaata ennen ratakatkoa, katkon aikana ja katkon jälkeen.

Kuva: Espoon kaupunkiradan viiden viikon ratakatkon aikana ehti tapahtua paljon.

”Viiden viikon katkon aikana päästiin tekemään suuri määrä työtä liikenteellä oleviin raiteisiin ja laitureihin sekä radan välittömässä läheisyydessä oleviin rakenteisiin. Viime kesän räjäytys- ja louhintatöiden merkittävimmät kohteet olivat kallioleikkaukset Kilon aseman itäpuolella, Tuomarilan aseman länsipuolella ja Espoon keskuksen länsipuolella. Lisäksi rakennettiin uusia siltoja, asennettiin paalulaattoja ja sähköratarakenteita sekä tehtiin massanvaihtoa”, tiivistää hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall.

Toukokuussa päästiin aloittamaan myös toisen odotetun ja pitkään valmistelun hankkeen, Hailuodon kiinteän yhteyden, rakentamistyöt. Hankkeessa rakennetaan lauttaliikenteen korvaava kiinteä maantieyhteys Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Kiinteän yhteyden pituus on noin 8,4 kilometriä ja se sisältää sekä pengertieosuuden että Huikun ja Riutun pitkät sillat. Vauhdikkaasti alkaneet rakentamistyöt jatkuvat läpi talven. Louhepenkereen pää tavoittaa työsillan jouluun mennessä ja avaa koko yhteyden työmaa-ajoneuvoille.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyömaa talvella ilmasta kuvattuna.

Kuva: Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamistyöt jatkuvat myös talvella.

Kupittaa–Turku-ratahankkeessa rakennetaan kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieaseman välillä sekä kehitetään Turun henkilö- ja tavararatapihoja. Hanke lisää valmistuttuaan raideliikenteen kapasiteettia koko rantaradalla sekä lisää muun muassa matkustamisen esteettömyyttä. Myös tämä mittava ja monivuotinen ratahanke on ottanut isoja askelia vuoden aikana.

”Uutta kaksoisraidetta kantavat Nummen alikulkusilta ja Auranjoen ratasilta valmistuivat ja ne otetaan täysmääräisesti käyttöön joulukuussa. Lisäksi jalankulun ja pyöräilyn reitti saatiin siirrettyä uudelle Raunistulan sillalle marras-joulukuun taitteessa. Vuosi 2024 on ollut tärkeä askel Kupittaan ja Turun välisen kaksoisraiteen toteutumisessa”, summaa hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä.  

Aurajoen ratasilta ilmasta kuvattuna.

Kuva: Aurajoen ratasilta on nyt valmis.

 

Ainoan maantieyhteyden Paraisille ja Turunmaan saaristoon turvaavan Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen aikajanalla merkittävä päivä koettiin torstaina 24. lokakuuta, kun uusi Hessundinsalmen silta otettiin liikenteen käyttöön. Kirjalansalmen uuden sillan käyttöönotto siintää tulevaisuudessa noin vuoden päässä.  

”Hessundinsalmen uusi silta istuu ympäristöönsä ulkonäöllisesti lähes saumattomasti. Sillan siro rakenne pitää sisällään paljon suunnittelua ja teknistä osaamista, kuten sillan vinojalkojen betoninivelet. Hessundinsalmen silta on jännemitaltaan suurimpia Suomessa rakennettuja kehäsiltarakenteita,” sanoo hankkeen projektipäällikkö Janne Wikström.

Kuva: Hessundinsalmen silta viimeistelyä vaille valmiina syyskuussa 2024.

Tie- ja ratahankkeiden lisäksi edistymistä on tapahtunut myös Väyläviraston rakennuttamissa vesiväylähankkeissa. Vaasan meriväylän leventäminen on edennyt kilpailutusvaiheeseen. Rakentamistyöt on tarkoitus toteuttaa kesän 2025 avovesikaudella. Myös Tornion meriväylän parantamishanketta on viety vuoden aikana eteenpäin rakentamissuunnittelun avulla ja valmius toteutukseen siirtymiselle on hyvä. Niin ikään Hangon Koverharin meriväylän syventäminen -hankkeessa on tehty rakentamissuunnittelua ja valmisteltu urakoiden hankintoja.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Vuoden kohokohtia ja kurkistus tulevaan vuoteen

Yksitoista väylähanketta valmistui tänä vuonna

Väyläviraston uusi logistiikka-toiminto aloittaa – mistä on kyse?

Rakentamisen päästöt selville vähähiilisyyden arvioinnin avulla

Väyläviraston rataturvallisuuskampanja palkittiin

Haku Väyläviraston harjoittelupaikkoihin alkaa tammikuussa