Hoppa till innehåll

På många byggplatser uppnådde vi viktiga mellanetapper

Publicerad 12.12.2024

Utöver de helt slutförda projekten har man i flera projekt uppnått betydande mellanetapper eller kunnat inleda byggarbeten.

Broplats.

Byggarbetet inom projektet Esbo stadsbana kunde inledas genast i början av året i januari. I projektet byggs två tilläggsspår och stationsområden på kustbanan mellan Alberga och Köklax förbättras. I och med projektet separeras fjärr- och närtågstrafiken på kustbanan till egna spår. Tack vare det blir tågtrafiken smidigare, störningarna minskar, punktligheten förbättras och banans kapacitet ökar.

Volymen av byggande på Esbo stadsbana har varit betydande redan under det första året. På sommaren utfördes också arbete under ett exceptionellt långt och omfattande trafikavbrott på fem veckor. Detta var nödvändigt eftersom byggandet också sträckte sig till spår som används i normal trafik. Motsvarande undantagsarrangemang för tågtrafiken utlovas även under projektets kommande byggperioder.

Kuva, jossa näytetään Espoon kaupunkiradan työmaata ennen ratakatkoa, katkon aikana ja katkon jälkeen.

Bild: Under det fem veckor långa banavbrottet på Esbo stadsbana hann det hända mycket.

"Under det fem veckor långa avbrottet kunde man utföra en stor mängd arbete på trafikerade spår och plattformar samt på konstruktioner i banans omedelbara närhet. De viktigaste sprängnings- och brytningsobjekten förra sommaren var bergskärningarna öster om Kilo station, väster om Domsby station och väster om Esbo centrum. Dessutom byggdes nya broar, pålplattor och elbanekonstruktioner installerades och massabyte gjordes", sammanfattar projektchef Tommi Rosenvall.

I maj kunde man också inleda byggandet av ett annat efterlängtat projekt som beretts under en lång tid, den fasta förbindelsen till Karlö. I projektet byggs en fast landsvägsförbindelse mellan Riutunkari i Uleåborg och Huiku på Karlö som ersätter färjetrafiken. Den fasta förbindelsen är cirka 8,4 kilometer lång och omfattar både avsnittet med vägbank och de långa broarna i Huiku och Riutu. Byggarbetena som kommit igång med fart fortsätter hela vintern. Sprängstensvallens ända når arbetsbron före jul och öppnar hela förbindelsen för byggplatsfordonen.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyömaa talvella ilmasta kuvattuna.

Bild: Byggandet av den fasta förbindelsen till Karlö fortsätter även på vintern.

I banprojektet Kuppis–Åbo bygger man ett dubbelspår mellan järnvägsstationerna i Kuppis och Åbo och utvecklar passagerar- och godsbangårdarna i Åbo. När projektet slutförts ökar spårtrafikens kapacitet på hela kustbanan och också bland annat tillgängligheten i resandet ökar. Även detta omfattande och fleråriga banprojekt har kommit långt under året.

”Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å som bär upp det nya dubbelspåret färdigställdes och tas i bruk till fullo i december. I månadsskiftet november-december kunde dessutom gång- och cykelrutten flyttas till den nya Raunistula bron. År 2024 har varit ett viktigt steg i genomförandet av dubbelspåret mellan Kuppis och Åbo", summerar projektets projektchef Erkki Mäkelä.  

Aurajoen ratasilta ilmasta kuvattuna.

Bild: Järnvägsbron över Aura å är nu färdig.

 

Torsdagen den 24 oktober var en betydande dag på tidslinjen för projektet Lv 180 Förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron, när den nya Hessundsbron togs i bruk. Projektet tryggar den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Ibruktagandet av den nya Rävsundsbron närmar sig, men tar plats cirka ett år senare.  

”Rent utseendemässigt passar den nya Hessundsbron väldigt fint in i sin miljö. I den smäckra brokonstruktionen ingår mycket planering och teknisk expertis, såsom betonglederna i de sneda bropelarna. Hessundsbrons spännvidd gör den till en av de största rambroarna som konstruerats i Finland”, säger projektets projektchef Janne Wikström.

Bild: Hessundsbron som nästan är slutförd i september 2024, bara finslipningar återstår.

Utöver väg- och banprojekt har det också skett framsteg i farledsprojekt som byggts av Trafikledsverket. Breddningen av Vasa farled har framskridit till konkurrensutsättningsfasen. Avsikten är att byggarbetena ska genomföras under sommaren 2025 under säsongen med öppet vatten. Projektet för att förbättra Torneå farled har också förts framåt under året med hjälp av byggnadsplanering och beredskapen för att övergå till genomförande är god. Likaså har man inom projektet för fördjupning av Koverhar farled i Hangö planerat byggandet och förberett upphandlingar av entreprenader.