Hyppää sisältöön

Pääjohtaja Wihlman: Kesä on Väylävirastossa aktiivisen rakentamisen aikaa.

Julkaistu 19.5.2022

Etenkin rautateillä tehdään tänä kesänä paljon töitä. Kouvola-Kotka-Hamina-ratahankkeessa on käynnissä monivuotisen hankkeen vilkkain rakentamisvuosi ja rakenteilla on peräti seitsemän siltakohdetta. Myös Luumäki-Imatra-ratahankkeen työt jatkuvat vilkkaina läpi kesän. Lisäksi kesän aikana korjataan ja kunnostetaan rataverkkoa eri puolilla maata.

Liikennehaittojen minimoimiseksi junaliikenteen ja rakentamisen yhteensovittaminen vaatii huolellista ennakkosuunnittelua. Tästä syystä liikennekatkoja ja ratatöitä pyritään ajoittamaan juhannuksen lisäksi viikonloppuihin ja yöaikoihin.

Vesiväylähankkeista Kemin Ajoksen meriväylän syvennystyöt alkavat tänä kesänä ja ne työt tulevat jatkumaan myös ensi vuonna. Vesiväylillä myös huolletaan ja korjataan talven aikana vaurioituneita tai siirtyneitä poijuja, viittoja ja muita turvalaitteita.

Kesän varmimpia merkkejä on maanteiden päällystystöiden käynnistyminen. Tänä vuonna ELY-keskukset päällystävät noin 2 300 kilometriä maanteitä joka puolella maata. Tämä on jonkin verran vähemmän kuin viime vuonna, vaikka käytettävissä oleva rahoitus on hieman viimevuotista suurempi.

Syynä päällystyskilometrien vähenemiseen on päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden, etenkin bitumin raju hinnannousu mm. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Materiaalit ovat keskeinen osa rakentamista, ja siksi niiden osalta tapahtunut kustannusten nousu sekä huono saatavuus heijastelevat kesän työmaiden toimintaan. Vallitseva tilanne nostaa entistä enemmän pinnalle kestävän rakentamisen merkitystä, uusiomateriaalien käyttöä sekä kierrätystä.

Tieverkolla Väyläviraston suurimmat työmaat ovat valtatiellä 19 Seinäjoki-Lapua välillä, valtatiellä 4 tiellä Oulu-Kemi välillä ja pääkaupunkiseudulla Kehä III Askiston kohdalla. ELY-keskukset uusivat tulevana kesänä myös runsaasti tiemerkintöjä, sillä keltaiset sulkuviivat ja -alueeton tieliikennelain siirtymäajan päättyessä kesällä 2023 muutettava valkoiseksi. Sujuvan matkan varmistamiseksi kannattaa ennen reissuun lähtöä tarkistaa osuuko matkan varrelle pieni tai suurempi tietyömaa ja varata tarvittaessa lisäaikaa tai etsiä vaihtoehtoinen reitti. Tietoa löytyy sekä Väyläviraston että ELY-keskusten nettisivuilta ja somekanavista.

Väyläviraston toinen investointiohjelma on valmistumassa

Väyläviraston vuosien 2023–2030 investointiohjelman luonnoksesta annettiin yhteensä noin 230 lausuntoa. Haluan kiittää kaikkia lausunnonantajia. Lausuntokierrokset tuovat meille arvokasta tietoa sidosryhmiemme, asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme näkemyksistä ja auttavat meitä myös kehittämään investointiohjelmaa.
Käymme parasta aikaa läpi lausuntoja ja viimeistelemme investointiohjelman. Väyläviraston investointiohjelma vuosille 2023–2030 julkaistaan kesäkuun 2022 aikana.

Hyvää ja turvallista kesää!

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Kari Wihlman 
Väyläviraston pääjohtaja

Lue myös:

Materiaalien korkeat hinnat ja huono saatavuus haastavat rakentamista

Rataverkon materiaaleissa kättä lyövät sadan vuoden elinkaari ja jatkuva kehittäminen

Asfaltin yksinkertainen koostumus takaa kierrätyksen onnistumisen

Teräs ja betoni – siltarakentamisen dynaaminen duo

Vesiväylätietojen järjestelmät kehittyvät voimakkaasti: Haavi-otettiin käyttöön

Kesällä työmailla paiskitaan hommia

Turvallinen työmaa tehdään yhdessä


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta