Hyppää sisältöön

Kesällä työmailla paiskitaan hommia

Julkaistu 19.5.2022

Työmailla ei kesän koittaessa lomailla, vaan paiskitaan tuttuun tapaan töitä ripeällä otteella. Tänä kesänä Väylävirastolla on käynnissä kaikkiaan noin 40 suurempaa rakentamishanketta ympäri maan.

Kesä on tunnetusti kiivainta rakentamisen aikaa ja rakentamishankkeet etenevätkin tuttuun tapaan kaikilla väylämuodoilla.

”Vaikka uusia hankkeita ei tänä vuonna saatukaan, niin ensimmäisenä koronakesänä saatu hankepaketti työllistää edelleen niin, että ja kesä rakentamisen suhteen näyttää melko normaalilta. Vähän vähemmän on tiehankkeita käynnissä kuin aikaisempina kesinä. Liikenteenkäyttäjän näkökulmasta se tarkoittaa, ettei kovin massiivisesti liikennettä häiritseviä töitä ole käynnissä”, Väyläviraston hankkeet-toimialan toimialajohtaja Esa Sirkiä kertoo.

Tienkäyttäjä kohtaa Väyläviraston työmaan valtatiellä 19 Seinäjoki-Lapua välillä kulkiessaan, sillä kyseisellä tieosuudella valtatietä parannetaan leventämällä se vaiheittain nelikaistaiseksi. Samoin töitä tehdään esimerkiksi nelostiellä Oulu-Kemi välillä, jossa Simon kohdalla työt ovat käynnistymässä. Pääkaupunkiseudulla Kehä III parantaminen –hankkeen kolmannessa vaiheessa töitä paiskitaan parasta aikaa Askiston kohdalla.

Juhannuksena katkoja raiteilla

Vilkkainta tekeminen on tänä kesänä ratatöissä. Suuria siltaurakoita uurastetaan esimerkiksi Kouvola-Kotka-Hamina-ratahankkeessa. Huhtikuussa hankkeessa käynnistyi peräti seitsemän eri siltakohdetta sisältävä urakka, jolla edistetään hankkeen tavoitetta lisätä rataosuuden akselipainoa 25 tonniin. Ahkera rakentaminen tuo mukanaan liikennejärjestelyjä.

Myös esimerkiksi Luumäki-Imatra-ratahankkeen työt näkyvät väylänkäyttäjille varsinkin juhannuksen liikennekatkoina.

”Sekä Kouvola-Kotka-Hamina-hanke että Luumäki-Imatra-hanke aiheuttavat runsaasti katkoja liikenteeseen. Töitä tehdään juhannuksen lisäksi myös viikonloppuisin ja öisin”, Sirkiä täsmentää.

Työt pyörivät ja väyliä valmistuu

Merkittävä muutos monen matkaajan elämään aiheutuu Turku-Kupittaa -kaksoisraide ja Turun ratapiha-hankkeen myötä, kun elokuun 15. päivä liikenne Kupittaan ja Turun välillä katkaistaan Helsingistä päin tultaessa. Liikenne järjestetään Kupittaan asemalta Turkuun siitä eteenpäin parin vuoden ajan linja-autoyhteyksin.

Töitä on luvassa myös vesiväylillä. Kemin Ajoksen meriväylän syvennystyöt käynnistyvät ja niiden parissa työskennellään tänä ja ensi kesänä.

Vallitseva maailmantilanne heijastuu rakentamishankkeiden kustannuksiin sekä materiaalien saatavuuteen. Tästäkin huolimatta kesän etenevät ja hankkeita valmistuu.

”Tänä vuonna Valtatielle 3 valmistuu liikennettä ja kuljetuksia sujuvoittava sekä turvallisuutta parantava Hämeenkyrön ohitustie. Syksyllä valmiiksi saadaan myös Valtatie 23 Varkaus-Viinijärven parannus”, kertoo Sirkiä.

Lue myös: 

Pääjohtaja Wihlman: Kesä on Väylävirastossa aktiivisen rakentamisen aikaa

Materiaalien korkeat hinnat ja huono saatavuus haastavat rakentamista

Rataverkon materiaaleissa kättä lyövät sadan vuoden elinkaari ja jatkuva kehittäminen

Asfaltin yksinkertainen koostumus takaa kierrätyksen onnistumisen

Teräs ja betoni – siltarakentamisen dynaaminen duo

Vesiväylätietojen järjestelmät kehittyvät voimakkaasti: Haavi-otettiin käyttöön

Turvallinen työmaa tehdään yhdessä


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta