Hyppää sisältöön

Tuhansia ratapölkkyjä uusitaan Pohjois-Suomessa

Julkaistu 15.6.2023

Väylävirasto uusii hajapölkynvaihtona puisia ratapölkkyjä Kontiomäki–Murtomäki-rataosuudella tänä vuonna. Tavoitteena on vaihtaa kaiken kaikkiaan noin 8 000 ratapölkkyä uusiin. Ratapölkkyjen uusiminen parantaa radan liikennöitävyyttä ja liikenneturvallisuutta.

Ratapölkkyjen uusimista illalla Pohjois-Suomessa.

Väylävirasto korvaa huonokuntoisia ratapölkkyjä uusilla pölkyillä Kontionmäen ja Murtomäen välisellä radalla Pohjois-Suomessa. Osa radan pölkyistä on vielä käyttökunnossa, joten kaikkia ratapölkkyjä ei tarvitse vaihtaa. Tänä vuonna pölkynvaihtoja tehdään Kajaanin ja Murtomäen välillä. Työt ovat jo käynnissä.

”Teemme ratapölkkyjen vaihtoa pääsääntöisesti yöaikaan ennalta sovituissa liikennekatkoissa, joihin on sovitettu myös muita alueen investointi- ja kunnossapitotöitä. Näin työ häiritsee mahdollisimman vähän junaliikennettä”, kertoo radan kunnossapidon aluepäällikkö Niko Klasila Väylävirastosta.

Ratapölkkyjen tehtävänä on pitää kiskot oikealla etäisyydellä toisistaan sekä välittää kiskoille tuleva kuorma radan tukikerrokseen.

”Työhön kuuluu muun muassa pölkynvaihtoalueen tuenta tukemiskoneella työvuoron päätteeksi. Näin voimme varmistua radan turvallisesta liikennöitävyydestä radan geometrian puolesta työn jälkeen”, Klasila toteaa.

Kontionmäen ja Murtomäen välinen rata on Pohjois-Suomessa ainoa puupölkyillä varustettu rataosuus, jossa on henkilöliikennettä. Muilla henkilöliikenteen rataosuuksilla Pohjois-Suomessa pölkyt ovat betonia.

Lue myös


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta