Hyppää sisältöön

Talven vaurioittamien merimerkkien korjaukset loppusuoralla

Julkaistu 15.6.2023

Väylävirasto tarkastaa joka vuosi talven jälkeen, ovatko viitat, poijut ja muut kelluvat merimerkit yhä paikallaan ja kunnossa sisävesiväylillä. Työt ovat edenneet kylmästä keväästä huolimatta hyvin. Valmista tulisi olla juhannukseen mennessä.

Kaksi venettä sisävesiväylällä ja merimerkkejä.

Talven ja vesien jäätymisen takia useat kelluvat turvalaitteet siirtyvät tai tuhoutuvat. Siksi kevään ja alkukesän aikana Väyläviraston urakoitsijat käyvät tarkistamassa, ovatko turvalaitteet paikallaan. Tyypillisenä talvena kelluvia turvalaitteita katoaa tai vaurioituu useita satoja. Yhteensä erilaisia turvalaitteita on Väyläviraston ylläpitämillä vesiväylillä noin 25 000 kappaletta, ja näistä noin 15 000 sisävesiväylillä. Yleisimpiä turvalaitteita sisävesillä ovat viitat.

”Käytännössä urakoitsija menee veneellään jokaisen viitan luokse ja tarkistaa paikannuslaitteiden avulla, että merkki on siellä missä pitääkin. Jos puutteita ilmenee, korjaukset tehdään heti paikan päällä tai myöhemmin uudella kierroksella. Merkinnät tehdään Väyläviraston Reimari-järjestelmään, joten meillä on varsin ajantasainen tieto merkkien kunnosta ja kunnossapidon etenemisestä”, kertoo vesiväylänpidon projektipäällikkö Jukka Kotisalo Väylävirastosta.

Monilla sisävesiväylillä tarkastukset ja korjaukset on saatu jo tehtyä. Kauppamerenkulunväylillä merimerkkien tarkastukset saatiin valmiiksi toukokuun lopussa. Myös muilla sisävesiväylillä olemme aivan loppusuoralla.

”Ennen juhannusta kaikki merkit on tarkastettu ja korjattu pohjoisinta Suomea lukuun ottamatta”, Kotisalo sanoo.

Aivan kaikkia sisävesiväylien turvalaitteita ei myöskään tarvitse käydä tarkastamassa, sillä älyviitat kertovat itse sijaintinsa.

”Sisävesiväylillä sijaintinsa ilmoittavat merkit ovat vielä melko harvinaisia, mutta joillakin väylillä niitä on otettu käyttöön. Etuna on se, että saamme tietää heti, jos tällainen viitta on lähtenyt paikaltaan. Miinuksina taas kalliimpi hankintahinta ja suurempi vikaherkkyys”, Kotisalo toteaa.

Vesiväylien kunnossapito valmiina toimintaan myös kesällä

Valtaosa sisävesiväylien turvalaitteiden vaurioista tapahtuu talvella, mutta kesälläkään ei aina vältytä ongelmilta.

”Viittoja irtoaa välillä esimerkiksi tukkien uiton takia. Myös virtauspaikoilla merkkien ankkuroinnit voivat hajota. Onkin tärkeää, että veneilijät käyttävät navigoinnissa merimerkkien lisäksi myös ajantasaisia merikarttoja”, Kotisalo summaa.

Sisävesiväylillä huolletaan kesäisin myös esimerkiksi viittojen ja kiinteiden turvalaitteiden valoja.

Jos huomaat vesillä puutteita tai vikoja turvalaitteissa, ilmoitathan niistä Väylävirastolle. Vesiväylien turvalaitevioille on oma palautekanavansa. Puuttuvista merimerkeistä ja muista puutteista voi ilmoittaa myös puhelimitse numeroon 0800 18 18 18.

Veneilijöiden kannattaa suunnatta ennen vesille lähtöä myös Väyläviraston verkkosivuille. Löydät sivuiltamme muun muassa kanavien sekä avattavien siltojen aukioloajat.

Lue myös


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta