”Purkutöitä tehdään alueittain. Nyt puretaan Peltolassa vanhoja ratarakenteita: kiskoja, pölkkyjä ja sekä sähköratarakenteita. Lisäksi kaivetaan uuden päällysrakenne kerroksen verran maata pois, tehdään sen jälkeen päällysrakenteita: sepelit, pölkyt ja kiskot sekä uudet turvalaitteet. Samaan aikaan rakennetaan sähkörataperustuksia ja turvalaitepuolen kaapelikanavia, kaapelointia, turvalaitekaappien asennuksia, opastimia ja niiden perustuksia”, Matilainen selventää.
”Kun kaikki rakenteet on tehty, päästään käyttöönottoihin. Elokuussa tehdään seuraava isompi käyttöönotto ja sen jälkeen syksyn aikana tehdään vielä neljä isoa käyttöönottoa”, hän lisää.
Hankkeen myötä Joensuun ratapiha muutetaan nykyliikennettä vastaavaksi, toimivaksi ja turvalliseksi ratapihaksi. Toimintavarmuus paranee uusien turvalaitteiden ja uuden liikenteen hoitoraiteen myötä. Lisäksi vuonna 2020 aloitettujen rakennustöiden myötä junaliikenne täsmällistyy.
”Jos kaikki menee hyvin, rata- ja turvalaitetyöt saadaan tänä vuonna valmiiksi. Vanhojen ajolankojen sähköistyksen uusimista ja muita sähköratatöitä jää ensi talvelle”, kertoo Matilainen.
Tarkkaa ennakkosuunnittelua
Ratapuolella rakentamistyöt vaativat tarkkaa ennakkosuunnittelua rakentamisen ja junaliikenteen yhdistämiseksi, jotta liikennehaitat saadaan minimoitua. Ratatöistä johtuvat liikennekatkot pyritäänkin järjestämään hiljaisemman liikennöinnin aikoihin kuten viikonloppuina ja öisin.
Joensuun ratapiha -hankkeen rakentaminen vaikuttaa käytettävissä olevan ratakapasiteetin määrään, joten logistiikkaa ja vaihtotyötä on suunniteltava tarkkaan. Työt tehdään tiukoissa aikarajoissa, minkä vuoksi ennakkosuunnitelma on oltava kunnossa ennen töihin tarttumista.
”Joensuun ratapiha mahdollistaa sen, että tarvittaessa junat voidaan kierrättää toista reittiä, mutta osassa kohteista ei kiertoreittiä ole. Vaaditaan siis tarkkaa etukäteissuunnittelu muun muassa siinä, missä kukakin liikkuu. Aina laaditaan myös varautumissuunnitelma yllätyksille”, Matilainen selventää.
Tiedon kuljettava
Lähes 12 vuotta projektipäällikkönä työskennellyt Matilainen on ensi kertaa ratahankkeen puikoissa. Työurallaan Väylävirastossa hän on kuitenkin luotsannut maaliin yhteensä lähes parikymmentä tie- ja siltahanketta. Joensuun ratapiha -hankkeen ohella Matilainen vastaa myös valtatie 13 Myttiömäki -hankkeen rakentamisesta. Myös juuri valmistunut valtatie 15 Paimenportin eritasoliittymä -hanke Kotkassa kuuluu Matilaisen työsalkkuun.
”Tiehankkeissa saa jossain määrin omavaltaisemmin tehdään päätöksiä, koska tieliikenne on mahdollista tarvittaessa siirtää kiertoreiteille ja siten hanke voi itse määrittää rakentamista ja sen aikataulua. Ratapuolella taas osapuolia on enemmän ja turvallisuusasiat nousevat eri tavalla esiin. Liikkuvia osasia onkin paljon enemmän kuin tiehankkeissa”, hän pohtii.
Olipa väylämuoto mikä tahansa, projektipäälliköltä vaaditaan kokonaisuuden hallintaan ja vastuunkatoa. Tiedon on kuljettava sekä työmaalla, että työmaalta.
”On ehdottoman tärkeää, että olemme hankkeen osapuolten kanssa tekemisissä myös kasvokkain. Toki useat säännölliset palaverit hoituvat myös etänä, mutta yhteys ihmisiin ei muodostu pelkäästään Teamsin kautta, eikä rakentamista voida hoitaa etänä”, projektipäällikkö virnistää.
Kuva: Kokeneena valokuvaajana Jetro ikuistaa työmaan tapahtumia myös linssin läpi.
Vastuuta ja vastuuttamista
Rakentamiskauden ollessa kiihkeimmillään tiimin toiminta testataan. Samaan aikaan kun töitä tehdään, pyörii myös lomakausi. Hyvällä organisoinnilla myös projektipäällikkö ehtii kesällä lomailla.
”Projekti pitää olla organisoitu niin, ettei se ole yhden ihmisen varassa. Projektipäällikkönä on tärkeää osata paitsi ottaa vastuuta myös vastuuttaa projektin jäseniä”, Matilainen korostaa.
Omasta toiveestaan hän lomailee yhtä parin viikon lomapätkää lukuun ottamatta lyhentämällä työviikkoa. Aktiiviselle liikkujalle se tuntuu parhaalta tavalta viettää kesää.
”Talvikausina on hankkeilla usein hiljaista, eikä mitään tapahdu. Lomailen myös silloin. Kesällä tykkään pitkistä viikonlopuista, joiden aikana ehtii esimerkiksi muutamaksi yöksi vaeltamaan”, hän kertoo.
Tutustu tarkemmin Joensuun ratapiha -hankkeeseen.
Lue myös
- MEERI kerää kullanarvoista ratadataa lähes ympäri vuoden
- Hyvä perehdytys ja aktiivinen verkostoituminen evästävät harjoittelijan matkaa väylillä
- Kesällä tien päälle? Huomioi tietyöt jo ennakkoon
- Talven vaurioittamien merimerkkien korjaukset loppusuoralla
- Tuhansia ratapölkkyjä uusitaan Pohjois-Suomessa