Hyppää sisältöön

Mahtuuko rekka sillan ali? Mobiilisovellus auttaa turvallisen reitin valinnassa

Julkaistu 19.9.2024

Väylävirasto jakaa liikenneväylien tietoja kattavasti avoimena datana. Tietoja voivat hyödyntää omissa palveluissaan muun muassa sovelluskehittäjät. Yksi hyvä esimerkki avointa dataa hyödyntävästä palvelusta on Tietorahdin kartta. Palvelussa raskaan liikenteen kuljettajat voivat tarkistaa reitin varrelle osuvat korkeus- ja painorajoitukset.

Rekka alittamassa siltaa moottoritiellä.

Mahdunkohan tuosta sillan ali? Henkilöautolla tällaista kysymystä harvoin tulee pohdittua, mutta korkean kuorma-auton kanssa tilanne voi olla toinen. Suomessa on lukuisia siltoja, alikulkuja ja portteja, joissa alikulkukorkeus voi olla alle 4,4 metriä. Kaiken lisäksi tilanne elää jatkuvasti esimerkiksi tietöiden takia. Rajoituksista ilmoitetaan liikennemerkein, mutta tuleeko tieto silloin liian myöhään kuljettajalle?

”Iltapäivälehtien sivuilta voi lukea, että kuorma-autot rysäyttävät silloin tällöin liian mataliin siltoihin. Uskon, että monet tällaiset onnettomuudet olisivat vältettävissä, jos kuljettajat käyttäisivät Tietorahdin karttaa”, kertoo Tietorahdin toimitusjohtaja Janne Lausvaara.

Tietorahdin kartta on mobiilisovellus, joka kokoaa ajantasaista tietoa silloista ja alikuluista. Sovelluksesta löytyy myös muuta hyödyllistä tietoa raskaan liikenteen kuljettajille, kuten tiedot tankkaus- ja taukopaikoista. Sovellus on käyttäjilleen ilmainen.

Sovellus kokoaa tietoja monesta eri lähteestä. Digiroad on yksi palvelun tärkeimmistä lähteistä. Digiroad on Väyläviraston avoin ja kansallinen avoimen datan tietojärjestelmä. Siihen on koottu koko Suomen tie- ja katuverkon keskilinjageometria sekä tärkeimmät ominaisuustiedot. Palvelussa on myös tietoa rajoituksista ja kielloista.

”Muita tietolähteitä ovat muun muassa Fintrafficin, ELY-keskusten, rakennuttajien, kuntien ja kaupunkien tiedot”, Lausvaara kertoo. Tiedon tuominen monista eri lähteistä rajapintojen kautta ja joukkoistetusti ammattikuljettajilta, sekä laatupoikkeamien korjaaminen ovat haastavia, mutta hallittavia kokonaisuuksia.

Kolme keinoa vähentää onnettomuuksia

Kuorma-auton osuminen siltaan on ikävä tapahtuma. Itse kuorma-auto ja lasti saattavat vaurioitua, kuljetus viivästyy, siltaan saattaa tulla vaurioita ja liikenne voi mennä pitkäksi aikaa sekaisin. Tässä on jo monta syytä sille, että tällaisten onnettomuuksien määrä on saatava laskuun. Lausvaara kertoo kolme keinoa, joilla hänen mielestään liikenteestä tulisi turvallisempaa.

1. Tiedot ajan tasalle ja riittävän ajoissa

Jos sillan alikulkukorkeus muuttuu, Suomessa muuttuneista järjestelyistä on ilmoitusvelvollisuus. Yleensä tiedot päivittyvät ajallaan, mutta joskus esimerkiksi huolimattomuusvirheen takia järjestelmissä voi olla vanhoja tietoja.

”Varsinkin työmailta pitäisi saada hyvissä ajoin tiedot muuttuvista korkeusrajoituksista eri järjestelmiin. Reittien suunnittelun takia tiedot on saatava mielellään reilusti etukäteen. Kuljetusyrityksille ei välttämättä riitä, että tieto kulkukorkeuden muutoksesta annetaan edellisenä päivänä”, Lausvaara sanoo.

2. Tiedä, millä ajat

Myös kuljettajan on oltavana tietoinen auton ja kuorman todellisista mitoista.

”Moni tuntee toki ajoneuvonsa mitat läpikotaisin, mutta vaihtuvissa tilanteissa on tärkeä varmistaa, miten korkealla menopelillä tänään ollaan liikenteessä.”

Lisäksi niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, raskaiden ajoneuvojen korkeuksia ei lue rekisteriotteessa.

3. Reitti selväksi

Jos alikulkukorkeuksien ja ajoneuvon tiedot ovat ajan tasalla, enää pitää valita turvallinen reitti. Reitin valinnassa apuna voi käyttää esimerkiksi Tietorahdin karttaa. Jo yli 20 000 raskaan liikenteen kuljettajaa on asentanut Tietorahdin kartan puhelimeensa. Palautteen perusteella sovellus on ollut hyödyllinen.

”Eräskin käyttäjä oli arvostelussa todennut, että monet iltapäivälehtien otsikot on vältetty sovelluksen ansiosta. Tämä on juuri se, mihin tähtään yhteistyössä tiedon tuottajien ja kuljettajien kanssa. Yhdessä voimme auttaa ammattikuljettajia ajamaan turvallisia kilometrejä”, Lausvaara sanoo.

Tietorahti ei ole vastuussa sovelluksen tietojen oikeellisuudesta. Jokaisen kuljettajan on tärkeää seurata myös liikennemerkkejä ja niissä ilmoitettuja rajoituksia.

Aiheesta muualla: Rysäytitkö rekan ahtaaseen alikulkuun? Tietorahdin kartta olisi kertonut turvallisen reitin

Tutustu Tietorahdin karttaan

 

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Väylien korjausvelan purkamisessa nyt oikea suunta

Vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille tarvitaan rautateilläkin – Väylävirasto selvitti, millaisia ne voisivat olla

Hätäkeskuslaitokselle ajantasaiset tiestötiedot ovat ensiarvoisen tärkeitä joka päivä

Väylätiedonhallinnan kehitys vie kohti digitaalista kaksosta

Kiertotaloutta väylillä: Kiviteollisuuden ylijäämästä rakennusmateriaalia sorateille?

Avoin tietokanta building Smart Data Dictionary (bSDD) vastaa väylätiedonhallinnan tulevaisuuden visoihin