Hyppää sisältöön

Hätäkeskuslaitokselle ajantasaiset tiestötiedot ovat ensiarvoisen tärkeitä joka päivä

Julkaistu 19.9.2024

Väyläviraston Digiroad-palvelu on Väyläviraston avoin ja kansallinen avoimen datan tietojärjestelmä. Siihen on koottu koko Suomen tie- ja katuverkon keskilinjageometria sekä tärkeimmät ominaisuustiedot. Digiroad tarjoaa ilmaisen, yhtenäisen, digitaalisessa muodossa olevan liikenneverkon kuvauksen.

Pelastuslaitoksen autoja lähikuvassa.

Digiroad on otettu käyttöön vuonna 2004. Nykyään se mahdollistaa esimerkiksi erilaisten reitinsuunnittelu-, navigointi-, matkailu- ja liikennetelemaattisten palveluiden kehittämisen sekä tuotteistamisen.

”Digiroadista vastaa Väylävirasto. Kunnat, yksityistiekunnat, ELY-keskukset vastaavat tietojen ylläpidosta yhteistyössä Väyläviraston kanssa”, kertoo Digiroadin järjestelmävastaava Mikko Kaskenpää Väylävirastosta. Lisäksi toimivaltaiset viranomaiset huolehtivat joukkoliikenteen pysäkkitiedoista.

Digiroad-aineistoa hyödyntävät mm. Pelastustoimi, Hätäkeskuslaitos, kunnat, navigointi-palvelut ja monet yritykset, oppilaitokset ja muut toimijat. Digiroad-aineistoa käytetään esimerkiksi koulukyytien suunnittelussa ja erilaisten paikkatieto-ohjelmistojen pohja-aineistona.  

Hätäkeskuslaitoksessa arvostetaan ajantasaisia tietoja

Yksi merkittävämpiä Digiroadin hyödyntäjiä on Hätäkeskuslaitos, joka otti tiedot käyttöön vuonna 2019.

Suomen kuuteen hätäkeskukseen tulee vuosittain kolmisen miljoonaa hätäilmoitusta. Yhteydenotot ohjautuvat ensisijaisesti tapahtumapaikkaa lähinnä olevaan hätäkeskukseen, mutta tietojärjestelmä on verkottunut valtakunnallisesti. Ruuhkatilanteissa puhelun voi vastaanottaa kauempanakin sijaitseva hätäkeskus.

Päivystäjä kirjaa tarkan osoitteen ja sitten määritellään oikea viranomainen, joka on sopiva hoitamaan tehtävän ja jonka yksikkö sijaitsee oikeassa paikassa suhteessa tapahtumapaikkaan.  

”Tässä kohtaa prosessia Digiroadin aineisto tulee meillä käyttöön. Ajantasainen tiestötieto on todella tärkeää sijainnin määrittämisessä, jotta tilannetta hoitava yksikkö saa oikeat koordinaatit ja osaa mennä oikeaan paikkaan”, kertoo sovellusasiantuntija Sami Suomalainen Hätäkeskuslaitoksesta.

”Jos tieto ei ole ajantasaista tai siinä on virheitä, voi toimintaan tulla viivettä. Silloin tehtävälle voidaan joutua valitsemaan yksikkö, jonka sijainti ei ole optimaalisin suhteessa tapahtumapaikkaan. Kaupungeissa tästä ei välttämättä aiheudu viivettä, mutta taajamien ulkopuolella tilanne voi olla eri", sanoo tietoarkkitehti Marita Laihonen.  

Päivittäin tuhansia onnistumisia  

Hätäkeskuslaitoksessa on oltu tyytyväisiä siihen, miten Väylävirasto on huomioinut tietolajien kehityksessä virastoa ja miten nopeasti vastauksia on saatu Digiroad-operaattorilta.

”Pienetkin asiat merkitsevät, esimerkiksi taannoin meiltä kysyttiin miten reitityksiimme vaikuttavat moottoriteiden huoltoaukot ja erikoiskuljetusten levähdysalueet. Vastaavasti saimme nopeasti tiedon siitä, miten Helsingin Kruununsiltojen remontti vaikuttaa reitteihin, kun Korkeasaaren silta ei ollut käytössä”, kertoo Marita Laihonen.  

”Päivittäisistä noin 8 300 hätäilmoituksesta välitetään n. 4100 tehtävän hoitavalle viranomaiselle. Ja kun silloin joka kerta hyödynnetään Digiroadin tietoja, voi sanoa, että teemme yhdessä päivittäin yli 4000 onnistumista, kun tarkoituksenmukainen apu saadaan välitettyä sitä tarvitseville. Se on aika vaikuttava luku”, summaa Sami Suomalainen Hätäkeskuslaitoksesta.

Lue lisää Digiroadista

 

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Väylien korjausvelan purkamisessa nyt oikea suunta

Vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille tarvitaan rautateilläkin – Väylävirasto selvitti, millaisia ne voisivat olla

Väylätiedonhallinnan kehitys vie kohti digitaalista kaksosta

Kiertotaloutta väylillä: Kiviteollisuuden ylijäämästä rakennusmateriaalia sorateille?

Avoin tietokanta building Smart Data Dictionary (bSDD) vastaa väylätiedonhallinnan tulevaisuuden visoihin

Mahtuuko rekka sillan ali? Mobiilisovellus auttaa turvallisen reitin valinnassa