Hyppää sisältöön

Avoin tietokanta building Smart Data Dictionary (bSDD) vastaa väylätiedonhallinnan tulevaisuuden visoihin

Julkaistu 19.9.2024

Väyläviraston toiminta perustuu laadukkaaseen tietoon ja sen hyödyntämiseen. Yhtenä visionamme vuodelle 2030 onkin rakentaa mahdollisimman hyvin väylänpitoa tukeva väyläverkon digitaalinen malli ja tärkeimmistä kohteista digitaalinen kaksonen. Tähän tarpeeseen vastaa building SMART Data Dictonary (bSDD), joka on kansainvälisen building SMART Internationalin ylläpitämä verkkopohjainen tietokanta. Tietokanta mahdollistaa tiedon jakamisen digitaalisesti erilaisista standardeista, luokitteluista sekä ominaisuustiedoista.

Kuvituskuva Kehä III:sta yöaikaan.

”Tavoitteenamme on edistää tiedon virtausta läpi koko väyläomaisuuden elinkaaren ajan – suunnittelusta rakentamiseen, kunnossapitoon ja omaisuudenhallintaan. bSDD tukee tätä tavoitetta tarjoamalla standardoidun, koneluettavan tietokannan, jonka avulla väyläkohteisiin liittyviä tietoja voidaan jakaa tehokkaasti ja yhdenmukaisesti kaikille palveluntarjoajille”, kertoo inframallintamisen asiantuntija Marion Schenkwein Väylävirastosta.  

bSDD hyödyttää niin suunnittelu- kuin rakennusvaiheessa   

bSDD vastaa useisiin väylätiedonhallinnan tarpeisiin, mahdollistaen laadukkaan tiedon tuottamisen sekä Väylävirastossa sisäisesti että yhteistyökumppaneiden ja palveluntuottajien prosesseissa. Tavoitteena on koota kaikkiin väylämuotoihin liittyvät rakenteiden tekniset vaatimukset, kuten esimerkiksi materiaaleihin, kuntoon, ominaisuuksiin ja kunnossapitoon liittyvät tietotyypit yhteen tietokantaan. Tämä helpottaa tiedon tuottamista, hyödyntämistä ja seurantaa.

”bSDD:n avulla pystymme varmistamaan, että tiedon tuottaminen on helppoa ja että tuotettu tieto on laadukasta, yhdenmukaista sekä vaatimusten mukaista”, korostaa Schenkwein.

Väyläviraston tietokirjasto hyödyttää erityisesti palveluntuottajia, kuten suunnittelijoita, urakoitsijoita ja kunnossapitäjiä:

”Tähän mennessä vaikkapa suunnitteluvaiheessa on jouduttu koostamaan käsin esimerkiksi liikennemerkkien ominaisuustiedot taulukoihin. Jatkossa erilaisten ominaisuustietojen kokoaminen ja hyödyntäminen tulee olemaan helpompaa niin rata- kuin tiepuolellakin. Erilaiset ominaisuustiedot, jota esimerkiksi liikennemerkille tai turvalaitteille tulee, ovat helpommin osoitettavissa suunnitellulle kohteelle sekä käytettävissä jatkoa varten. Näin ollen inhimillisten virheiden mahdollisuudet vähenevät”, kertoo Schenkwein.  

Avointa tietokantaa testataan kuluvan vuoden aikana erilaisissa hankkeissa  

Kuluvan vuoden aikana Väylävirasto testaa tietokirjaston toimivuutta muun muassa seuraavissa projekteissa: Vt4 Äänekoski–Viitasaari-tieosuuden kehittäminen -hankkeella, Mynämäki–Vehmaa-ratasuunnitelma -hankkeella sekä Kiteen vetoraiteen rakentamisessa.

”Testauksien tavoitteena on kerätä kokemuksia useasta eri näkökulmasta: haluamme kuulla, kuinka tiedon hakeminen ja täydentäminen bSDD:tä käyttäen onnistuu käytännössä esimerkiksi suunnittelijan näkökulmasta. Meitä kiinnostavat myös havainnot käytettyjen ohjelmistojen valmiuksista sekä kehityskohteista. Lisäksi tarkastelemme tietokirjaston käyttöönotosta mahdollisesti seuraavia muutostarpeita nykyisiin toimintatapoihin. Testauksesta saatavan palautteen ja havaintojen avulla pystymme suunnittelemaan käyttöönoton mahdollisimman toimivaksi”, toteaa Schenkwein.

Tutustu tietokantaan ja Väyläviraston tietokirjastoihin

 

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Väylien korjausvelan purkamisessa nyt oikea suunta

Vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille tarvitaan rautateilläkin – Väylävirasto selvitti, millaisia ne voisivat olla

Hätäkeskuslaitokselle ajantasaiset tiestötiedot ovat ensiarvoisen tärkeitä joka päivä

Väylätiedonhallinnan kehitys vie kohti digitaalista kaksosta

Kiertotaloutta väylillä: Kiviteollisuuden ylijäämästä rakennusmateriaalia sorateille?

Mahtuuko rekka sillan ali? Mobiilisovellus auttaa turvallisen reitin valinnassa