Ryms jag under den där bron? I en personbil ställer man sällan den här frågan, men med en hög lastbil kan situationen vara en annan. Det finns många broar, underfarter och portar i Finland där den fria höjden är under 4,4 meter. Dessutom lever situationen kontinuerligt till exempel på grund av vägarbeten. Begränsningarna meddelas med vägmärken, men kommer informationen då för sent till föraren?
”På kvällstidningarnas sidor kan man läsa att lastbilar nu och då krockar med alltför låga broar. Jag tror att många sådana olyckor kunde undvikas om förarna skulle använda Tietorahtis karta”, berättar Janne Lausvaara, Tietorahtis verkställande direktör.
Tietorahtis karta är en mobilapp som samlar aktuell information om broar och underfarter. Appen innehåller också annan nyttig information för förare av tung trafik, såsom information om tanknings- och rastplatser. Appen är gratis för användarna.
Appen samlar information från många olika källor. Digiroad är en av tjänstens viktigaste källor. Digiroad är Trafikledsverkets öppna och nationella datasystem för öppna data. Där sammanställs mittlinjegeometrin för hela Finlands väg- och gatunät samt de viktigaste egenskapsuppgifterna. Tjänsten innehåller också information om begränsningar och förbud.
”Andra informationskällor är bland annat Fintraffics, NTM-centralernas, byggherrarnas, kommunernas och städernas uppgifter”, berättar Lausvaara.
Det är utmanande att hämta information från många olika källor via gränssnitt och crowdsourcing från yrkesförare samt att korrigera kvalitetsavvikelser, men dessa helheter går att hantera.
Tre sätt att minska antalet olyckor
Det är tråkigt när en lastbil träffar en bro. Själva lastbilen och lasten kan skadas, transporten fördröjs, bron kan bli skadad och trafiken kan påverkas i en lång tid. Här är redan många skäl till att minska på antalet av sådana olyckor. Lausvaara berättar om tre sätt som han anser att skulle göra trafiken säkrare.
1. Uppdaterade uppgifter i god tid
Om den fria höjden av en bro förändras, är man i Finland skyldig att anmäla de ändrade arrangemangen. Oftast uppdateras informationen i tid, men ibland kan det förekomma föråldrade uppgifter i systemen till exempel på grund av slarvfel.
”I synnerhet byggplatserna borde i god tid anmäla uppgifter om förändrade höjdbegränsningar till olika system. På grund av ruttplaneringen måste man gärna få informationen på förhand. För transportföretag räcker det inte nödvändigtvis att informationen om förändrad fri höjd ges föregående dag”, säger Lausvaara.
2. Vet vad du kör
Även föraren måste vara medveten om bilens och lastens faktiska mått.
”Många känner visserligen till sitt fordons mått genomgående, men i föränderliga situationer är det viktigt att kontrollera hur högt fordon man kör just idag.”
Dessutom står inte höjden på tunga fordon i registerutdraget, hur konstigt det än låter.
3. Tydlig rutt
Om uppgifterna om fria höjder och fordonet är uppdaterade, återstår det bara att välja en säker rutt. Vid valet av rutt kan man till exempel använda Tietorahtis karta. Över 20 000 förare av tung trafik har redan installerat Tietorahtis karta i sina telefoner. Utifrån responsen har appen varit till nytta.
”En användare konstaterade i sin recension att många rubriker i kvällstidningarna har undvikits tack vare appen. Detta är precis vad jag siktar på i samarbetet med informationsproducenterna och förarna. Tillsammans kan vi hjälpa yrkesförare att köra säkra kilometrar”, säger Lausvaara.
Tietorahti ansvarar inte för att uppgifterna i appen är korrekta. Det är viktigt att varje förare också följer vägmärkena och de begränsningar som anges i dem.