Hyppää sisältöön

Kuudesluokkaisen tarkkasilmäinen turvallisuushavainto kertoo kansalaistestauksen tarpeellisuudesta

Julkaistu 27.10.2023

Vaikka paperilla tilapäiset liikennejärjestelyt toimisivat, voi käytännössä totuus olla toinen. Sen vuoksi Väylävirastossa on jo muutaman vuoden hyödynnetty kansalaistestauksen toimintamallia, jossa väylien käyttäjät testaavat tilapäisten liikennejärjestelyiden toimivuutta. Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeella testaajina toimivat Nilsbyn koulun oppilaat, jotka toivat esiin havaintonsa käytössä olevista liikenneratkaisuista.

Kansalaistestaajia työmaalla.

”Ei vaikuta oikein turvalliselta”, totesi kuudesluokkalainen testaaja nähdessään Suoniityntien jalankulku- ja pyöräilytien varteen sijoitetun ja huterasti jatketun liikennemerkin Paraisilla.

Samaa mieltä olivat myös hankkeen puolesta testauskierroksella mukana olleet Väyläviraston projekti-insinööri Saramaria Cowell ja Kreaten projekti-insinööri Marja Mattinen. Vaikka poikkeama oli selkeä ja myös aikuisen huomattavissa, voi jokin muu, ei niin itsestään selvä tilapäisiin liikennejärjestelyihin liittyvä seikka, näyttäytyä lapsen silmin toisin.

”Ei pidä aliarvioida lapsia havainnoitsijoina. He voivat huomata jotakin sellaista, mitä aikuiset tai hankkeen työntekijätkään eivät huomaa. Jo lasten pienikokoisuus vaikuttaa siihen, että he katsovat asioita eri vinkkelistä. Tällöin korotettu kaidekin voi olla näkemäeste”, Mattinen toteaa.

Testaajina aluetta aktiivisesti käyttävät

Kansalaistestaus on yksi allianssihankkeen avaintavoitteista. Tavoitteena on hankkeen aikana kuulla eri käyttäjäryhmien kokemuksia kävelyn ja pyöräilyn olosuhteista hankealueella. Tarkastelun kohteena on muun muassa tilapäisten kulkureittien käytettävyys ja turvallisuus sekä houkuttelevuus väylän käyttämiseen.

”Tulevina vuosina liikennejärjestelyitä testaavat myös ainakin pyöräilijät ja vanhukset. Toiveena on saada testaajiksi sellaisia henkilöitä, jotka täällä oikeasti liikkuvat”, Cowell täsmentää.

Aiemmin kansalaistestausta on Väylävirastossa hyödynnetty muun muassa Kupittaa-Turku -ratahankkeella ja Kuopion ratapihan -parantamishankkeella, joissa molemmissa liikennejärjestelyitä testasivat liikunta- ja näköesteiset.

Tien ylitys ei tuntunut turvattomalta

Paraisilla ensimmäisiksi testaajiksi valikoituivat paikalliset koululaiset, koska he kulkevat päivittäin kyseisellä alueella.

”Lapset eivät kertoneet kokevansa alueella liikkumista turvattomaksi ja esimerkiksi tien ylitys Kalakouluntien ja Suoniityntien risteyksessä oli lapsista helppoa. Sen sijaan työmaasta riippumaton alueen läpi kulkevan raskaan liikenteen lapset kokivat epämiellyttäväksi.” Mattinen kertoo.

Ohikulku liikenteeseen hankkeella ei voida juuri vaikuttaa, mutta alueen turvallisuutta on pyritty lisäämään muun muassa alennetulla nopeusrajoituksella.

Tavoitteena sujuva ja turvallinen kulku

Kansalaistestauksen ytimessä on vuorovaikutus väylien käyttäjien kanssa. Tilapäisiä liikennejärjestelyitä ei vedetä hatusta, vaan on tärkeä kuunnella niitä tahoja, jotka ratkaisujen kanssa joutuvat elämään. Testauksen tuloksena tehdään aina tarvittaessa muutoksia siten, että liikkuminen alueella sujuvoittuu ja pysyy turvallisena.

Vaikka Hessundinsalmen siltatyömaasta johtuviin tilapäisiin liikennejärjestelyihin ei testauksen seurauksena ollut tarvetta tehdä muutoksia, kuudesluokkalaisen tarkkasilmäinen turvallisuushavainto heiluvasta liikennemerkistä johti välittömästi toimenpiteisiin. Siitä tehtiin nimittäin heti ilmoitus urakoitsijalle, joka kävi välittömästi hoitamassa liikennemerkin kiinnityksen asianmukaiseksi.

”Kuudesluokkalainen vielä totesi lopuksi tulevansa noin viikon päästä varmistamaan, että hutera merkki on korjattu”, Mattinen hymyilee ja kiittelee kansalaistestaukseen osallistuneita koululaisia aktiivisuudesta.

Lue myös muut lokakuun uutiskirjeen jutut:

Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2024?

Puukuljetusten reittitiedoista apua kunnossapidon resurssien kohdentamiseen vähäliikenteisellä tieverkolla

Ratatöiden ajoitus on neuvottelua

Seitsemän kysymystä ja vastausta Liikenteen asiakaspalvelusta


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta