Hyppää sisältöön

Ratatöiden ajoitus on neuvottelua

Julkaistu 27.10.2023

Uuden radan rakentaminen tai nykyisen rataverkon kunnostaminen ei ole aina mahdollista ilman junaliikenteen katkaisemista. Katkot voivat olla pitkiäkin. Ennen kuin ratatöiden aikataulut lyödään lukkoon, Väylävirasto pohtii muun muassa junaoperaattoreiden kanssa, milloin katkoista olisi mahdollisimman vähän haittaa junaliikenteelle.

Ratatyöt yöllä, kuvassa ratatyökone ja useita työntekijöitä.

Ensi kesä tulee jälleen olemaan vilkasta aikaa rautateiden rakentamisessa ja kunnossapidossa. Vaikka kesään on vielä yli puoli vuotta aikaa, ovat työt jo vauhdissa – ainakin suunnittelun tasolla.

”Kesän ratatyöt ovat nyt kuuma peruna. Käymme parhaillaan Väylävirastossa läpi rataverkon korjaus- ja parannustarpeita ja niiden vaatimia katkoja. Keskustelemme useiden asiantuntijoiden kesken ja etsimme synergiaetuja. Jos samalle rataosalle on vaikkapa suunniteltu yhdessä paikkaa vaihteiden vaihtoa ja toisaalla turvalaiteremonttia, selvitämme voisiko ne toteuttaa saman katkon aikana”, kertoo rautatieliikenteen suunnittelun asiantuntija Taru Palsa Väylävirastosta.

Ensi kesänä suurimpia liikennevaikutuksia aiheuttavia ratatöitä tehdään muun muassa Tampereen seudulla, Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosalla, Oulun ja Laurilan välillä sekä Espoon kaupunkiratahankkeessa.

Kun kokonaiskuva tulevista töistä ja niiden vaatimista työraoista alkaa hahmottua, on aika kuunnella tavara- ja henkilöjunaliikenteen toiveita. Väylävirasto järjestää muun muassa neljä kertaa vuodessa palaverin, jossa käydään läpi tulevat ratatyöt. Mukana ovat esimerkiksi kaikki Suomessa toimivat junaoperaattorit sekä muita sidosryhmiä.

”Mitä lähempänä ratatöiden ajankohdat ovat, sitä tarkempaa tietoa pystymme kertomaan. Toki jos osa vaikkapa vuoden 2025 tai jopa 2026 töistä on jo selvillä, kerromme niistäkin. Avoin viestintä ja hyvissä ajoin kertominen ovat kaikille hyödyksi”, Palsa sanoo.

Viestintää ja neuvottelua

Yhteiset palaverit eivät ole suinkaan pelkkää tiedotusta, vaan myös neuvottelua. Ratatöiden ajoituksessa on yleensä jonkin verran pelivaraa. Yhteistyön avulla Väylävirasto voi usein ajoittaa ratatyöt siten, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa. Esimerkiksi Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalla on tulossa katkoja, joiden tarkemmassa ajoituksessa otetaan huomioon matkustaja- ja tavaraliikenteen tarpeet.

”Olemme saaneet positiivista palautetta yhteistyöstä ja siitä, että ratatöiden ajoituksiin pääsee oikeasti vaikuttamaan”, Palsa kertoo.

Valtakunnallisten palavereiden lisäksi junaliikenteen katkoista ja ratatöistä kerrotaan myös isompien hankkeiden palavereissa. Tänä vuonna Väylävirasto on pilotoinut myös alueellisia palavereita, joissa keskitytään esimerkiksi Länsi- tai Itä-Suomen katkoihin. Näyttää siltä, että kohdistetummallekin vuorovaikutukselle on kysyntää.

Joskus tarvitaan myös kompromisseja

Parhaimmillaan ratatyöt voidaan ajoittaa siten, ettei niistä ole haittaa juuri kenellekään. Toisinaan taas tarvitaan kompromisseja.

”Tarpeet voivat olla ristiriidassa. Tavaraliikenteelle juhlapyhät ja viikonloput voivat olla hiljaisempia, mutta henkilöliikenteelle ne ovat nykyisin vilkkainta aikaa. Ja katkojen optimaalinen pituus on hyvin erilainen junaliikenteen ja ratatöiden näkökulmista. Pitkät katkot tekevät ratatöiden toteuttamisesta helpompaa, mutta junaliikenteelle ne ovat haitallisia. Ratatöiden suunnittelu on vuorovaikutusta, neuvottelua ja erilaisten palapelin palojen yhteensovittamista. Yhteistyötä tarvitaan sekä Väyläviraston sisällä että ulospäin”, Palsa sanoo.

Tutustu myös Tarun työntekijätarinaan!

Lue myös muut lokakuun uutiskirjeen jutut:

Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2024?

Puukuljetusten reittitiedoista apua kunnossapidon resurssien kohdentamiseen vähäliikenteisellä tieverkolla

Kuudesluokkaisen tarkkasilmäinen turvallisuushavainto kertoo kansalaistestauksen tarpeellisuudesta

Seitsemän kysymystä ja vastausta Liikenteen asiakaspalvelusta