Hoppa till innehåll

En sjätteklassares skarpsynta säkerhetsobservation vittnar om behovet av medborgartestning

Publicerad 27.10.2023

Även om de tillfälliga trafikarrangemangen fungerar i teorin kan sanningen i praktiken vara en annan. Därför har Trafikledsverket redan i några år utnyttjat en verksamhetsmodell för medborgartestning, där de som använder trafiklederna testar hur de tillfälliga trafikarrangemangen fungerar. Som testare inom Projektet förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron fungerade elever vid Nilsby skola som framförde sina observationer om de trafiklösningar som tillämpas.

Kansalaistestaajia työmaalla.

"Det verkar inte riktigt säkert", konstaterade en sjätteklassare när han såg det skrangliga trafikmärket vid Kärrängsvägens gång- och cykelväg i Pargas.

Även Trafikledsverkets projektingenjör Saramaria Cowell och Kreates projektingenjör Marja Mattinen som deltog i testrundan för projektets del var av samma åsikt. Fastän den avvikelsen var tydlig även för vuxna, kan någon annan, inte så självklar, omständighet i anslutning till tillfälliga trafikarrangemang se annorlunda ut med barnets ögon.

"Man ska inte underskatta barnen som observatörer. De kan upptäcka sådant som vuxna eller projektanställda inte märker. Redan det att barnen är små bidrar till att de tittar på saker ur annan vinkel. Då kan också ett förhöjt räcke vara ett sikthinder", konstaterar Mattinen.

De som aktivt använder området som testare

Medborgartestning är ett av alliansprojektets nyckelmål. Målet är att under projektets gång höra olika användargruppers erfarenheter av förhållandena för gång och cykling i projektområdet. Man granskar bland annat hur användbara och säkra de tillfälliga rutterna är samt hur attraktiv för användning farleden är. 

"Under de kommande åren kommer åtminstone cyklister och äldre att testa trafikarrangemangen. Förhoppningen är att få testare som verkligen rör sig här", preciserar Cowell. 

Tidigare har medborgartestning utnyttjats vid Trafikledsverket bland annat på banprojektet Kuppis–Åbo och förbättringsprojektet Kuopio bangård, där båda trafikarrangemangen testades av rörelse- och synhindrade. 

Det kändes inte otryggt att gå över vägen

I Pargas valdes lokala skolelever till de första testarna, eftersom de dagligen rör sig i området.
"Barnen sade inget om att upplevde att det var otryggt att röra sig i området och de tyckte till exempel att det var lätt att gå över vägen i korsningen mellan Fiskeriskolvägen och Kärrängsvägen. Den tunga trafiken som går genom området oberoende av byggplatsen upplevde barnen däremot som obehaglig" berättar Mattinen.

Den förbipasserande trafiken kan projektet knappast påverka, men man har strävat efter att öka säkerheten i området bland annat genom en sänkt hastighetsbegränsning.

Målet är en smidig och säker trafik

Det viktigaste med medborgartestningen är växelverkan med dem som använder trafiklederna. Tillfälliga trafikarrangemang skakar man inte ur ärmen, utan det är viktigt att lyssna på de aktörer som måste leva med lösningarna. Testningen resulterar alltid i ändringar vid behov så att det blir smidigare och tryggt att röra sig i området. 

Även om det till följd av testningen inte fanns något behov av att göra ändringar i de tillfälliga trafikarrangemangen på byggplatsområdet vid Hessundsbron, ledde den skarpsynta sjätteklassarens säkerhetsobservation av ett svajande vägmärke till omedelbara åtgärder. Det gjordes nämligen genast en anmälan till entreprenören, som omedelbart fäste vägmärket på behörigt sätt.

"Sjätteklassaren konstaterade slutligen att han kommer om cirka en vecka för att kontrollera att det skrangliga märket är fixat", ler Mattinen och tackar skoleleverna som aktivt deltagit i medborgartestningen. 
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv