Suosittua sisältöä

Kuvituskuva hankkeen tunneleista.
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie
Hankkeen tavoitteena on varmistaa sujuvampi ja turvallisempi liikenne vilkkaasti liikennöidyllä valtatiellä 12 sekä edistää maankäytön ja elinkeinoelämän kehittymismahdollisuuksia koko Lahden seudulla.
Lue lisää
Kuvituskuva, jossa raide läheltä kuvattuna.
Luumäki–Imatra-ratahanke
Luumäki-Imatra-hankkeen tavoitteena on kehittää rataosuuden palvelutasoa parantamalla välityskykyä, toimintavarmuutta ja häiriötilanteiden hallintaa.
Lue lisää
Kuvituskuva Vuosaaren meriväylän ruoppauksesta.
Vuosaaren meriväylä
Hankkeessa Vuosaaren meriväylä ja satama-allas syvennetään laivaliikenteen kuljetusvaatimusten mukaiseksi.
Lue lisää

Ajankohtaista

null Jäänmurtajat valmiina toimintaan

Jäänmurtajat valmiina toimintaan

Julkaistu 19.11.2020

Milloin ensimmäinen jäänmurtaja lähtee vesille? Tämä kysymys on monien huulilla näin talven kynnyksellä. Tarkkaa lähtöaikaa ei vielä pystytä kuitenkaan ennustamaan.

Jäänmurtaja.

"Tyypillisesti ensimmäinen murtaja lähtee merelle joulukuun aikana. Merialueilla murtajia tarvitaan aluksi Perämeren pohjukassa, Tornion, Kemin ja Oulun alueella", sanoo merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi Väylävirastosta.

Saimaan jäätilanteen kehitys poikkeaa merialueista. Pohjoisella Saimaalla tarve jäänmurtotoiminnalle syntyy yleensä jo pari viikkoa aikaisemmin kuin Perämeren kaarella.

Saimaalla jäänmurrossa otetaan käyttöön tänä talvena kokonaan uusi konsepti: jäätä murtava moottoroitu irtokeula. Tästä tulemme kertomaan tarkemmin myöhemmin.

Lisätietoa talvimerenkulusta saat mm. päivitetystä talvimerenkulun ohjeesta.

Lue lisää

Talvimerenkulku

Väylävirasto sosiaalisessa mediassa