Espoon kaupunkirata

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Espoon kaupunkirata on osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä. Samalla se parantaa Turun suunnan kaukoliikenteen, Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta. 

Espoon kaupunkiradan töitä toukokuussa 2024.

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2020–2029
Kustannukset
n. 330 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto, Espoon ja Kauniaisten kaupungit
Tavoitteet
  • Tiheän, säännöllisen ja kaukoliikenteen häiriöistä riippumattoman lähijunaliikenteen mahdollistaminen.
  • Helsinki–Turku-yhteysvälin ratakapasiteetin parantaminen.
  • Liikenteen täsmällisyyden parantaminen ja häiriöherkkyyden vähentäminen.
  • Yleissuunnitelmat 2002–2011
  • Ratasuunnitelma 2012–2014
  • Rakentamissuunnitelma 2021–2023
  • Rakentamisvaihe 2024–2029

Junaliikennekatkot vuoden 2025 aikana

Liikennekatkoja järjestetään keväällä, kesällä ja syksyllä ja ne vaikuttavat sekä pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteeseen että Helsingin ja Turun väliseen kaukojunaliikenteeseen. Juhannuksen jälkeen junaliikenne on tauolla Leppävaaran länsipuolella viiden viikon ajan, kuten viime vuonnakin. Junaliikennekatkot ovat välttämättömiä hankkeen töiden etenemisen takia.


 

Yleisötilaisuudet maaliskuussa 2025

Järjestimme alueurakoittain kolme etäyhteydellä pidettyä yleisötilaisuutta maaliskuussa 2025. Tutustu yleisötilaisuuksien esityksiin sekä tilaisuudessa esitettyihin kysymyksiin Yleisö- ja mediatilaisuudet -sivulla

 

Espoon kaupunkirata -hankkeen 3D-malli

Alla olevan linkin kautta voit sukeltaa hankkeen 3D-malliin ja liikkua radan suuntaisesti koko rataosuuden matkalla.

Espoon kaupunkirata -hankkeen 3D-malli

Hankkeen sisältö

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa valtio ja kunnat ovat sopineet, että valtio käynnistää Espoon kaupunkiradan Leppävaara-Kauklahti toteuttamisen ratasuunnitelman mukaisesti.

Ratasuunnitelmassa on esitetty kahden lisäraiteen rakentaminen nykyisten raiteiden viereen välille Leppävaara–Kauklahti. Lopputilanteessa kaksi eteläisintä raidetta on tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja kaksi pohjoisinta raidetta nopeamman lähiliikenteen ja Turun suunnan kaukoliikenteen käytössä. Suunnitelmassa on esitetty Kilon, Keran, Kauniaisten, Koivuhovin, Tuomarilan, Espoon keskuksen sekä Kauklahden liikennepaikkojen kehittäminen, yhteydet muuhun maankäyttöön sekä liityntäpysäköinti.

Espoon kaupunkiradan hankearvioinnissa on esitetty hankkeen yhteiskuntataloudelliset vaikutukset. Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 0,88.

Suunnitelmakartat

Alle on koottu hankkeen rakentamissuunnitelman yleiskartat sekä suunnitelmakartat Leppävaarasta Kauklahteen. 

Ratasuunnittelun mukaisesti pohjoinen suunta on kartoissa alaspäin, eteläinen ylöspäin.

Hankkeen vaikutukset

Espoon kaupunkirata parantaa Helsinki–Turku-yhteysvälin ratakapasiteettia ja lisää liikenteen täsmällisyyttä sekä vähentää rataosan häiriöitä. Helsinki–Turku-yhteysvälin parantamisessa Espoon kaupunkirata on ensimmäinen rakentamisvaihe riippumatta siitä parannetaanko nykyistä rataa vai edistetäänkö Espoo–Salo-oikoradan toteuttamista.

Ratasuunnitelman yhteydessä on laadittu ympäristövaikutusselvitys, jossa on käsitelty muun muassa vaikutukset maisemaan, luontoon ja ihmisiin sekä tutkittu melun ja tärinän vaikutusalueet. Erillisessä väyläarkkitehtuuriraportissa on esitetty alustava suunnitelma kaupunkiradan yhtenäisestä ilmeestä ja mm. laiturikatosten muodosta ja väreistä. Ratasuunnitelman ohessa on suunniteltu myös niin kutsuttu pyöräilyn laatukäytävä radan läheisyyteen.

Aikataulu ja kustannukset

Ratasuunnitelma on hyväksytty vuonna 2015 ja sen voimassaoloaikaa on pidennetty vuoden 2023 loppuun. Toteutuksen käynnistäminen perustuu Helsingin seudun ja valtion MAL-sopimukseen vuosille 2020-2031. Ratahanke toteutetaan yhteisrahoitteisena hankkeena Espoon ja Kauniaisten kaupunkien kanssa. Espoon kaupunkiradan toteutus käynnistyi rakentamissuunnittelulla alkuvuodesta 2021 ja hanke valmistuu arviolta 2029.

Espoon kaupunkiradan kustannusennuste on noin 330 miljoonaa euroa.

Kaupunkien erilliskohteet

Ratarakentamisen yhteydessä toteutetaan Espoon ja Kauniaisten kaupunkien erilliskohteita eli silta- ja tiehankkeita sekä pyöräilyn laatukäytävä Rantaradanbaana noin 120 miljoonan euron arvosta. Rantaradanbaana toteutetaan hankkeen yhteydessä kaupunkien suunnittelemalle osuudelle Leppävaarasta Espoon keskukseen.

Rantaradanbaana Espoon kaupungin verkkosivuilla
Rantaradanbaana Kauniaisten kaupungin verkkosivuilla
Postitorin kiertoliittymä Kauniaisten kaupungin verkkosivuilla

Hanke Facebookissa ja Flickrissä

Euroopan unionin osarahoittama -logo.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.

Anna palautetta Espoon kaupunkirata -hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta!
Jos haluat vastauksen kysymykseesi, ilmoitathan myös sähköpostiosoitteesi. Antamalla sähköpostiosoitteesi annat suostumuksesi välittää tarvittaessa palautteesi yhteystietojesi kera eteenpäin, mikäli palautteen sisältöön liittyy myös muita toimijoita (esim. Espoon kaupunki, Kauniaisten kaupunki, HSL, VR).

Ajankohtaista hankkeessa

Takaisin Lähijunaliikenteeseen tulossa poikkeuksia Leppävaara–Kauklahti-välille maalis–huhtikuun 2023 viikonloppuihin

Lähijunaliikenteeseen tulossa poikkeuksia Leppävaara–Kauklahti-välille maalis–huhtikuun 2023 viikonloppuihin

Julkaistu 9.2.2023 9.00

 

Rautatieturvalaitetyöt aiheuttavat poikkeuksia junaliikenteessä neljänä sunnuntaina maalis–huhtikuussa 2023 välillä Leppävaara–Kauklahti. Muutokset liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, jonka valmistelutöitä aloitetaan alkuvuodesta. Muutokset vaikuttavat lähijunaliikenteen ohella myös kaukojunaliikenteeseen välillä Helsinki–Kirkkonummi. 

"Valmistelemme suuren ratahankkeen rakentamistöiden käynnistämistä tekemällä etukäteen päivityksiä rautatieturvalaitteisiin. Tällä mahdollistamme tiiviimmän rakentamisaikataulun. Koska turvalaitejärjestelmää ei voi pitää toiminnassa päivitystöiden aikana, junaliikenne on keskeytettävä neljän sunnuntain ajaksi. Valmistelevia töitä siis tehdään nyt, ja varsinaisten rakentamistöiden on tarkoitus käynnistyä loppuvuodesta 2023", hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta kertoo.

Neljänä sunnuntaina (5.3., 12.3., 19.3. ja 2.4.) Leppävaaran ja Kauklahden välisellä rataosuudella on liikennekatko sunnuntaiaamun kello 4:stä maanantaiaamuun kello 4:ään. Lauantaiden aikatauluihin töistä ei aiheudu muutoksia kauko- eikä lähijunaliikenteeseen.

Kyseisinä sunnuntaina kaukojunat on korvattu busseilla Helsinki–Kirkkonummi-välillä. Kirkkonummen ja Kupittaan välillä kaukojunat kulkevat normaalisti yksittäispoikkeuksia lukuun ottamatta. Aikataulut ja bussikorvaukset tulevat näkyviin HSL.fi-sivuilla ja HSL-sovelluksessa sekä VR.fi:n ja VR Matkalla -sovelluksen matkahaussa.

Lähijunat E ja U on peruttu kyseisinä sunnuntaina, L-junat on peruttu kello 3:03 Helsingistä ja kello 4:57 Kirkkonummelta lähtevistä vuoroista alkaen. Myös maanantaiöistä perutaan yhdet L-junat kumpaankin suuntaan. Maanantaiaamun ensimmäiset junat kulkevat normaaleilla aikatauluilla. Ensimmäinen L-juna Kirkkonummelta lähtee klo 4:27 ja Helsingistä klo 4:33. Liikennekatkoilla ei ole vaikutusta kaukojunien maanantain aikatauluun.

Perutut junat korvataan A-junilla osuudella Leppävaara–Helsinki, ja junia ajetaan kyseisinä sunnuntaina normaalia enemmän peruttujen L- ja U-junien korvaamiseksi. HSL järjestää bussikorvauksia E-, U- ja L-junien tilalle.

Korvaavat bussit kulkevat Leppävaarasta Kauklahteen ja Kirkkonummella kaikkien väliasemien kautta (pois lukien Keran asema, jonne ei ole järjestetty erillistä korvaavaa liikennettä). Leppävaaran ja Helsingin välillä kulkevat A-junat. Lisäksi Espoon keskuksen ja Helsingin Elielinaukion välillä kulkee poikkeusten aikana erillinen korvaava bussi.

Rataosuudella tehdään muutoksia rautatieturvaleitteisiin

Kevään 2023 aikana Leppävaaran ja Kauklahden välisellä rataosuudella päivitetään nykyisten raiteiden vapaanaolon valvontajärjestelmää, jonka tarkoituksena on tuottaa junien kulkua turvaavalle järjestelmälle tietoa siitä, onko tietty raideosuus vapaa vai varattu. Päivitys mahdollistaa hankkeen suunnitelmien mukaisesti lähi- ja kaukojunaliikenteen sijoittamisen myöhemmin omille raiteilleen. Muutostöiden aikana turvalaitejärjestelmä on pois käytöstä ja tästä syystä junaliikenne on keskeytettävä kokonaan vuorokauden ajaksi neljänä sunnuntaina.

Espoon kaupunkirata -hankkeessa toteutetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden viereen. Lisäraiteiden myötä liikenteen häiriöherkkyys vähenee huomattavasti ja junavuorojen määrää pystytään kasvattamaan merkittävästi. Lisäksi parannetaan asemien varustelutasoa ja kehitetään liityntäpysäköintialueita. Hankkeen yhteydessä toteutetaan myös kaupunkien erilliskohteita, kuten radan vartta kulkeva pyöräilyn laatureitti eli Rantaradanbaana. Tavoitteena on kehittää Rantaradan lähijunaliikennettä sekä Turun suunnan kaukojunaliikennettä vastaamaan kasvavien matkustajamäärien tarpeita. Espoon kaupunkirata on myös osa Helsinki–Turku nopeaa junayhteyttä (ns. Tunnin juna). 
 

Lisätietoja:

Espoon kaupunkirata
Tommi Rosenvall, projektipäällikkö, Väylävirasto, [email protected], p. 0295 34 3034 
https://vayla.fi/espoonkaupunkirata 
https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata

Lähijunaliikenteen järjestelyt
HSL Viestintä
mediadesk 040 163 2818 / [email protected]

Kaukojunaliikenteen järjestelyt
VR Viestintä, 029 4347 123 / [email protected]


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta