Hyppää sisältöön

Kasvava korjausvelka kurittaa alempaa tieverkkoa

Julkaistu 28.10.2022

Kelirikkoinen tie.

”Ensi vuoden rahoitustasolla pystymme pitämään päätiet nykykunnossa”, toteaa Pirkanmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Juha Sammallahti.

Alueellisen tienpidon summat ovat pudonneet vuosien varrella. ”Tienpidon rahoitus käytetään tieverkon hoitoon, korjauksiin, varusteiden ja laitteiden uusimiseen sekä energiakustannuksiin. Päällysteisiin jäävä rahoitus vaihtelee vuosittain ja riippuu edellisistä. Myös kustannustason nousu on vähentänyt ostovoimaa”, hän jatkaa. Alueellisesti päätettäviä investointihankkeita ei ole.

Sammallahti kantaa huolta erityisesti alemman tieverkon korjausvelasta, sillä päällysteiden kunto on erittäin huono ja heikkenee. ”Elinkaarensa päässä olevan vähäliikenteisen tien päällyste voidaan purkaa ja muuttaa soratieksi, jos sitä ei kannata paikata tai päällystää”, hän sanoo. Yli puolet, eli 41 000 kilometriä, Suomen maanteiden verkostosta kuuluu alimpaan hoitoluokkaan.

Esimerkiksi Pirkanmaalla käytetään reikien paikkaamiseen noin neljä miljoonaa euroa vuodessa. Ensi vuoden päällystysohjelma alueella on noin 14 miljoonaa euroa. ”Tästä neljä miljoonaa uppoaa reikien paikkaamiseen, kaksi miljoonaan ajoratamaalauksiin, joten uudelleen päällystämiseen jää kahdeksan miljoonaa. Tällä rahalla teemme myös päällysteiden purkamiset,” Sammallahti kertoo.

Pirkanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualueen ylijohtaja Juha Sammallahti.
Kuva: Pirkanmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Juha Sammallahden ura on kulkenut erilaisten hankkeiden sekä laajasti tienpidon suunnittelun, hoidon ja ylläpidon parissa 32 vuotta.

Yksityisteiden parannuksiin on luvassa hyvä potti

Yksityistieavustuksiin on varattu hyvä rahoitus, kaikkiaan 23 miljoonaa euroa ensi vuodelle koko Suomeen. ”On tärkeää, että yksityistieverkko pidetään kunnossa. Toivomme, että tiehoitokunnat hakisivat avustusta teiden parantamiseen tai siltojen korjaamiseen.

Avustusten lisäksi yksityisteiden parantamiset vaativat myös tiehoitokunnan omaa rahoitusta. ”Rahoitusta ei välttämättä ole haettu, sillä tiehoitokuntien taloudellinen tilanne voi olla vaikea”, Sammallahti huomauttaa.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2023?

Liikenneväylien rahoitus vähenee ensi vuonna

Väylien kunnossapito: vilkas pääväyläverkko priorisoidaan

Väylien suunnittelu elää ajassa


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta