Hyppää sisältöön

Väylien suunnittelu elää ajassa

Julkaistu 28.10.2022

Liikenteen tarpeet voivat muuttua nopeastikin. Tästä esimerkkinä on Venäjän hyökkäyssota ja sen vaikutukset rajaliikenteeseen Suomessa. Väylien suunnittelussa otetaan huomioon nykyiset ja tulevat tarpeet parhaan tiedon mukaan.

Kuvituskuva, jossa kaksi henkilöä tutkii karttaa, johon merkattuna uusi suunnitteilla oleva tie.

"Olemme tuntosarvet pystyssä ja seuraamme, miten liikennevirrat muuttuvat. Esimerkiksi itäisen rajaliikenteen vähentyessä tietyt hankkeet ovat tällä hetkellä vähemmän tärkeitä kuin vuosi sitten", kertoo liikenneverkkojen suunnittelun toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta.

Liikenteen tarpeiden seuraamiselle on selvät perusteet: haluamme investoida sinne, missä tarpeet ovat suurimmat. Samasta syystä käymme myös jatkuvasti keskustelua elinkeinoelämän ja kuntien kanssa. Halutut ratkaisut ovat usein melko tarkkaan ilmaistuja.

"Meidän tehtävämme on muodostaa kerätyn tiedon pohjalta asiantuntijanäkemys ja sovittaa erilaiset tarpeet yhteen. Tärkeintä on selvittää, mikä on nykyinen ongelma ja miten sen voisi ratkaista parhaalla tavalla. Monesti hyvällä suunnittelulla saadaan ratkottua useamman ryhmän ongelmia, eli kaksi tai useampi kärpästä yhdellä iskulla", Rajala toteaa.

Liikenneväylien suunnittelussa esimerkiksi tällä hetkellä seurataan tarkkaan, miten Venäjän rajaliikenteen väheneminen vaikuttaa liikenteeseen muualla.

"Aikaisemmin Kaakkois-Suomen puujalostusfirmat toivat paljon puuta Venäjältä, nyt enemmän Suomen sisältä. Tämä lisää liikennettä Kaakkois-Suomessa niin tiestöllä kuin raiteillakin. Maantiet joustavat melko hyvin muutoksissa, rautateillä muutokset näkyvät suuremmin", Rajala kertoo.

Päättäjät ovat reagoineet tilanteeseen jo nyt raiteiden osalta, sillä Karjalan radan parantamiseen näyttäisi olevan luvassa reilu 30 miljoonaa euroa.

Suunnittelu katsoo vuosikymmenien päähän

Muuttuvassa ympäristössä kaikkia muutoksia ei voi ennakoida. Monet tarpeet ovat kuitenkin ennakoitavissa ja koko liikennejärjestelmää on tärkeä kehittää pitkäjänteisesti. Näihin tarpeisiin vastaa kaksitoistavuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Suunnitelma tehtiin ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Suunnitelmaan kuuluu valtion väyläverkon investointiohjelma ja suunnitteluohjelma, joita molempia Väylävirasto päivittää vuosittain.

"Suunnitteluohjelmassa esitellään uudet suunnittelukohteet, ja niihin voi tutustua Väyläviraston verkkosivuilla", Rajala sanoo.

Lue lisää suunnitteluohjelmasta

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2023?

Liikenneväylien rahoitus vähenee ensi vuonna

Väylien kunnossapito: vilkas pääväyläverkko priorisoidaan

Kasvava korjausvelka kurittaa alempaa tieverkkoa


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta