Hyppää sisältöön

Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2023?

Julkaistu 28.10.2022

Kustannustason noususta, inflaatiosta ja rahoituksen vähenemisestä huolimatta pidämme väylät käyttökunnossa myös ensi vuonna, kirjoittaa Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Vuodesta 2023 on tulossa haastava. Väylänpidon rahoitustason lisäksi toimintaympäristömme rajut muutokset, Venäjän hyökkäyssota ja sen seuraukset mm. öljy- ja terästuotteiden hintoihin vaikuttavat merkittävästi väylänpidon toimintaedellytyksiin. Maarakennuskustannusindeksi on tällä hetkellä yli 15 % korkeampi kuin viime vuonna, ja rakentamisen kustannustaso on noussut kaksinkertaisesti muuhun kustannuskehitykseen nähden.

Perusväylänpidon rahoitus on vuonna 2023 noin 1,3 miljardia euroa, mikä on yli sata miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Myös liikenteen kehittämisinvestoinneissa korkea inflaatio syö ostovoimaa.

Kustannustason noususta, inflaatiosta ja rahoituksen vähenemisestä huolimatta pidämme väylät käyttökunnossa myös ensi vuonna. Tämä tarkoittaa kuitenkin vilkasliikenteisten teiden ja ratojen hoidon ja kunnossapidon priorisointia.

Rahoitustilanne ja kustannusten nousu ovat päättäjien tiedossa. Olemmekin saaneet budjettiriihessä 50 miljoona euroa kustannustason kompensointiin vuodelle 2023. Syksyn lisätalousarviosta odotamme lisäksi yli 30 miljoonan euron lisärahoitusta perusväylänpitoon. Nämä ovat merkittäviä lisäyksiä ja osoituksia siitä, että väylänpidon tarpeet on tunnistettu.

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja

Lue myös

Liikenneväylien rahoitus vähenee ensi vuonna

Väylien kunnossapito: vilkas pääväyläverkko priorisoidaan

Kasvava korjausvelka kurittaa alempaa tieverkkoa

Väylien suunnittelu elää ajassa


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta