Vuodesta 2023 on tulossa haastava. Väylänpidon rahoitustason lisäksi toimintaympäristömme rajut muutokset, Venäjän hyökkäyssota ja sen seuraukset mm. öljy- ja terästuotteiden hintoihin vaikuttavat merkittävästi väylänpidon toimintaedellytyksiin. Maarakennuskustannusindeksi on tällä hetkellä yli 15 % korkeampi kuin viime vuonna, ja rakentamisen kustannustaso on noussut kaksinkertaisesti muuhun kustannuskehitykseen nähden.
Perusväylänpidon rahoitus on vuonna 2023 noin 1,3 miljardia euroa, mikä on yli sata miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Myös liikenteen kehittämisinvestoinneissa korkea inflaatio syö ostovoimaa.
Kustannustason noususta, inflaatiosta ja rahoituksen vähenemisestä huolimatta pidämme väylät käyttökunnossa myös ensi vuonna. Tämä tarkoittaa kuitenkin vilkasliikenteisten teiden ja ratojen hoidon ja kunnossapidon priorisointia.
Rahoitustilanne ja kustannusten nousu ovat päättäjien tiedossa. Olemmekin saaneet budjettiriihessä 50 miljoona euroa kustannustason kompensointiin vuodelle 2023. Syksyn lisätalousarviosta odotamme lisäksi yli 30 miljoonan euron lisärahoitusta perusväylänpitoon. Nämä ovat merkittäviä lisäyksiä ja osoituksia siitä, että väylänpidon tarpeet on tunnistettu.
Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja
Lue myös
Liikenneväylien rahoitus vähenee ensi vuonna
Väylien kunnossapito: vilkas pääväyläverkko priorisoidaan