Digiroad togs i bruk 2004. Idag möjliggör den utveckling och produktifiering av olika ruttplanerings-, navigerings-, turist- och trafiktelematiska tjänster.
”Trafikledsverket ansvarar för Digiroad. Kommuner, enskilda väglag och NTM-centralerna ansvarar för underhållet av uppgifterna i samarbete med Trafikledsverket”, berättar Mikko Kaskenpää, systemansvarig vid Trafikledsverket. Dessutom sköter de behöriga myndigheterna kollektivtrafikens hållplatsuppgifter.
Digiroad-materialet utnyttjas av bland annat av Räddningsväsendet, Nödcentralsverket, kommuner, navigeringstjänster och flera företag, läroanstalter och andra aktörer. Digiroad-materialet används till exempel för att planera skolskjutsar och som grundmaterial för olika geodataprogram.
Nödcentralsverket värdesätter aktuella uppgifter
En av de mest betydande användarna av Digiroad är Nödcentralsverket, som tog i bruk uppgifterna 2019.
Finlands sex nödcentraler får årligen cirka tre miljoner nödanmälningar. Kontakterna styrs i första hand till den nödcentral som är närmast händelseplatsen, men datasystemet har ett riksomfattande nätverk. Vid rusning kan samtalet tas emot även av en nödcentral som ligger längre bort.
Den jourhavande antecknar den exakta adressen och sedan fastställs rätt myndighet som är lämplig att sköta uppdraget och vars enhet ligger på rätt plats i förhållande till händelseplatsen.
”I den här delen av processen använder vi Digiroad-material. Aktuella vägdata är extremt viktiga vid lokaliseringen, så att den enhet som sköter situationen får rätt koordinater och hittar rätt”, berättar Sami Suomalainen, applikationsexpert vid Nödcentralsverket.
”Om informationen inte är aktuell eller innehåller fel kan det ske fördröjningar i verksamheten. Då måste vi styra den enhet som sköter nödanmälan till en annan rutt, som ofta är långsammare, och man kan bli tvungen att välja en enhet för uppdraget vars läge inte är det mest optimala i förhållande till händelseplatsen. I städer leder detta inte nödvändigtvis till fördröjningar, men utanför tätorterna är situationen en annan”, säger dataarkitekten Marita Laihonen.
Tusentals framgångar varje dag
Nödcentralsverket har varit nöjd med hur Trafikledsverket har beaktat verket i utvecklingen av dataslagen och hur snabbt man har fått svar av Digiroad-operatören.
”Även små saker är betydande, nyligen blev vi till exempel tillfrågade hur motorvägarnas serviceöppningar och rastplatser för specialtransporter påverkar våra rutter. På motsvarande sätt fick vi snabbt veta om hur renoveringen på Kronbroarna i Helsingfors påverkar rutterna när Högholms bro inte var i bruk”, berättar Marita Laihonen.
”Av de dagliga 8 300 nödanmälningarna förmedlas ca 4100 till den myndighet som sköter uppdraget. Och när man varje gång använder Digiroads uppgifter kan jag säga att vi har sammanlagt över 4000 framgångar varje dag när ändamålsenlig hjälp förmedlas till dem som behöver den. Det är en ganska imponerande siffra”, summerar Sami Suomalainen från Nödcentralsverket.