Tampereen ja Porin välisten tasoristeysten poistotyöt alkavat Ulvilassa
Julkaistu 9.4.2025 11.08
Väyläviraston Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen työt alkavat Ulvilassa, kun Haistilan ja Yli-Rantalan väliseltä rataosuudelta poistetaan kahdeksan tasoristeystä. Niiden tilalle rakennetaan uudet tieyhteydet sekä Haistilan alikulkusilta. Urakoitsijaksi on valittu tarjouskilpailun voittanut Destia.
Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin yhteishankkeena toteutettava hanke parantaa turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta Ulvilassa.
Junaliikenteelle tulee katkoja viikonloppuisin
Työt käynnistyvät huhtikuun alussa työmaayhteyksien rakentamisella ja muilla sillan rakentamista valmistelevilla töillä.
”Sillan paalutustyöt aloitetaan toukokuussa, ja töitä tehdään myös viikonloppuisin. Työstä aiheutuu melua ympäristöön. Työmaaliikenne, liittymien rakentaminen ja muu rakentamisen valmistelu näkyy pian myös maastossa”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Mikko Heiskanen.
Uusi yksityistieyhteys radan ja Kokemäenjoen väliselle alueelle
”Haistilaan rakennetaan uusi alikulkusilta, ja Haistilantie siirtyy uudelle linjaukselle.
Lisäksi Ulvilassa rakennetaan katuja ja yksityisteitä. Radan varteen rakennetaan uusi tie, joka kulkee Haistilasta radan suuntaisesti ja yhdistyy Satakunnantiehen Rantavainion alueella”, kertoo suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka Ulvilan kaupungilta.
Haistilan nykyiset liikennejärjestelyt pysyvät ennallaan, kunnes uudet tieyhteydet avataan liikenteelle. Kulku alueen kaikkiin kiinteistöihin säilyy koko rakentamisen ajan.
Juna Ulvilassa 4. huhtikuuta 2025.
Syksyllä silta paikoilleen 48 tunnin ratakatkon aikana
Ulvilassa poistetaan Haistilan, Auran, Hietarannan, Kasvihuoneen, Lehtosen, Valtavainion, Salovaaranja Yli-Rantalan tasoristeykset. Tärkeä virstanpylväs on Haistilan alikulkusillan siirto paikoilleen syksyllä 2025.
”Alikulkusilta rakennetaan valmiiksi rautatien vieressä, josta se tunkataan eli siirretään paikoilleen junaliikenteen katkon aikana”, kertoo työpäällikkö Antti Korkeaoja Destiasta.
Sillan paalutustyöt tehdään erillisten liikennekatkojen aikana ennen sillan siirtoa.
Noin 48 tuntia kestävän liikennekatkon aikana puretaan nykyinen raide, poistetaan ratapenger ja siirretään uusi alikulkusilta paikalleen. Sillan päihin rakennetaan radan vaatimat rakennekerrokset, ja raide rakennetaan siirretyn sillan kannen päälle.
Silta otetaan junaliikenteen käyttöön heti katkon jälkeen.
Ajoneuvoliikenne pääsee kulkemaan sillan alta elokuussa 2026. Tämän jälkeen suljetaan nykyinen Haistilantien tasoristeys, joka on toiminnassa rakentamisen ajan.
Turvallisuutta parannetaan tasoristeyksiä poistamalla
Käytöstä poistettavat tasoristeykset korvataan uusilla tieyhteyksillä. Uudet järjestelyt parantavat liikenneturvallisuutta ja sujuvoittavat kulkemista. Hyödyt ovat huomattavia niin paikallisille asukkaille kuin yrityksillekin. Haistilan alikulkusillan rakennusurakka on osa Tampere-Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hanketta, jossa parannetaan tienkäyttäjien ja matkustajien turvallisuutta.
Yhteystiedot
Väylävirasto
Mikko Heiskanen (poissa 9.4.–11.5.)
projektipäällikkö
puh. 029 534 3808
[email protected]
Janne Wikström (tavoitettavissa 9.4.–11.5. Mikko Heiskasen poissaollessa)
osastonjohtaja, projektien toteutus, länsi
puh. 029 534 3600
[email protected]
Ulvilan kaupunki
Eetu Elohaka
suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri
puh. 0400 134 683
[email protected]
Teemu Björninen
tekninen johtaja
puh. 0400 134 988
[email protected]
Hanke verkossa
vayla.fi/tampere-pori-tasoristeykset
Flickr-kuvapankki
TAPO-uutiskirjeet