Hyppää sisältöön

Digirata parantaa tasoristeysten ja junaliikenteen turvallisuutta

Julkaistu 13.9.2024

Digirata-hankkeessa uudistetaan Suomen junaliikenteen kulunvalvontajärjestelmä. Päivittäminen on välttämätöntä turvallisuuden ja sujuvuuden takaamiseksi tulevaisuudessa. Nykyinen järjestelmä vanhenee 2030-luvun puoliväliin mennessä, ja uudet ratalinjaukset vaativat EU:n säädösten mukaisesti modernia kulunvalvontaa.

Kuvituskuva digiradasta, Heidi Hellman

”Osana tätä uudistusta Euroopan laajuisten liikenneverkon rataosuuksille asennetaan eurooppalainen raideliikenteen hallintajärjestelmä, European Rail Traffic Management System (ERTMS). Suomen tuleva kulunvalvonta noudattaa eurooppalaisia yhteensopivuusvaatimuksia, ja vastaavia projekteja on toteutettu useissa Euroopan maissa”, kertoo Digirata-hankkeen projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta.

Suomessa uusi kulunvalvontajärjestelmä perustuu radioteknologiaan, ja se toteutetaan ilman perinteisiä näkyviä opastimia. Eurooppalainen junakulunvalvontajärjestelmä sekä siihen liittyvä radioverkko takaavat järjestelmän toimivuuden. 

Oikeassa rataympäristössä voidaan varmistaa, että digitaalisen kulunvalvonnan kehitysvaiheet ovat oikein määriteltyjä, ja tarvittavia säätöjä voidaan tehdä ennen laajempaa valtakunnallista käyttöönottoa.

Ensimmäinen kaupallisen liikenteen toteutus Tampere–Pori-rataosuudella

Tampere–Pori-rataosuudella sijaitsevat tasoristeykset ovat mukana Digirata-hankkeen ensi vaiheessa. Digiradan ensimmäisellä kaupallisen junaliikenteen käyttöön tulevalla rataosalla on tarkoitus käyttää junien yhteydenpitoon radioverkkoratkaisua, jossa hyödynnetään kaupallisia verkkoyhteyksiä. Järjestelmää otetaan ensimmäisenä käyttöön oikeassa rataympäristössä Lielahti–Rauma–Pori-rataosuudella.

”Tällä voidaan varmistaa, että digitaalisen kulunvalvonnan kehitysvaiheet ovat oikein määriteltyjä, ja tarvittavia säätöjä voidaan tehdä ennen laajempaa valtakunnallista käyttöönottoa. Tämä rataosuus on ensimmäinen kaupalliseen käyttöön suunniteltu ERTMS-toteutus Suomessa. Aiemmin on testattu Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudella, joka ei ollut kaupallisessa käytössä”, Lehtola kertoo.

Digitaalinen kulunvalvonta parantaa ennakoitavuutta

Uusi digipohjainen kulunvalvonta mahdollistaa junien nopeuden ja sijainnin tarkan seurannan, minkä avulla puolestaan voidaan vähentää odotusaikoja tasoristeyksissä. Tällä hetkellä puomit voivat laskeutua jo hyvissä ajoin ennen junan saapumista, ja esimerkiksi hitaasti liikkuvat tavarajunat voivat aiheuttaa pitkää odottelua risteävälle tieliikenteelle. Pitkien odotusaikojen vuoksi on tasoristeyksiä lähdetty ylittämään, vaikka puomit ovat olleet alhaalla.

”Digitaalinen kulunvalvonta parantaa ennakoitavuutta ja mahdollistaa myös radan kapasiteetin kasvattamisen, erityisesti vähemmän vilkkailla rataosuuksilla. Tämä lisää matkustusmukavuutta ja voi lisätä junien suosiota matkustusmuotona, mikä puolestaan vähentää hiilijalanjälkeä”, Lehtola huomauttaa.

Paremmat yhteydet ja ympäristöhyödyt

Toteutuessaan digirata parantaa myös tiedonsiirtoa rautatieliikenteessä. Matkustajat saavat reaaliaikaisempaa tietoa junien kulusta ja aikatauluista. Häiriötilanteista voidaan myös palautua nopeammin. Kulunvalvonnan uudistukset hyödyttävät paitsi matkustajia myös ympäristöä, sillä uuden järjestelmän ansiosta raideliikenteestä voidaan saada entistä ympäristöystävällisempää.


Faktat: Digirata

Aikataulu: 2019–2040
Yhteistyökumppanit: Fintraffic, HSL, LVM, Traficom, VR, muut rautatieliikenteenharjoittajat
Kustannukset: 1,7 miljardia
Vastuutaho: Väylävirasto
Lisätietoahttps://vayla.fi/digirata
https://digirata.fi/