Tasoristeysturvallisuuden parantaminen Tampereen ja Porin välisellä rataosuudella on monitahoinen hanke, jonka etenemiseen vaikuttavat lukuisat asiat. Hankkeen toteutuksen edellyttämä tie- ja ratasuunnittelu, rakentamissuunnittelu ja lupamenettelyt vaativat paljon aikaa. Vaikka hankkeen rakentaminen etenee ajoittain hitaasti, tapahtuu taustalla jatkuvasti paljon.
”Hankkeen tie- ja ratasuunnitelmiin vaikuttaminen on mahdollista osallistumalla vuorovaikutustilaisuuksiin tai jättämällä suunnitelman nähtävilläoloaikana muistutuksen. Ratkaisut vaikuttavat asianomaisten arkeen ja suunnitelmiin voi vaikuttaa ainoastaan näin osallistumalla. Kohteiden tarkat rakentamisajankohdat tarkentuvat rahoituksen ja urakkahankintojen varmistuttua,” kertoo projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen Väylävirastosta.
Useat rata- ja tiesuunnitelmat etenevät
Sastamalan Aarnio–Pohjalantien ratasuunnitelmaa laaditaan parhaillaan. Ratasuunnitelma asetetaan nähtäville syyskuussa 2024, ja rakentaminen voidaan aloittaa arviolta vuonna 2026. Suunnitelma sisältää neljän tasoristeyksen poistamisen. Aarnion tasoristeys korvataan olemassa olevilla tieyhteyksillä. Riippiläntien tasoristeyksen korvaa Äijärin alikulkusilta, ja Vuokkoniementien tasoristeyksen korvaa uusi yksityistieyhteys Sastamalantieltä. Pohjalantien uuden tieyhteyden toteuttamisesta ei vielä ole tehty päätöstä.
Nakkilaan sijoittuva Koivero–Ruhade ratasuunnitelma on hyväksyntävaiheessa. Suunnitelman mukaan Nakkilassa poistetaan yhteensä kahdeksan tasoristeystä ja rakennetaan kaksi uutta alikulkusiltaa, Suutarinmäentien alikulkusilta ja Masiantien alikulkusilta. Toteutus alkaa arviolta vuoden 2025 aikana. Tarkempi rakentamistöiden ajoitus varmistuu yhteisrahoituksen myötä.
Harjavallassa Merstolan tasoristeys korvataan alikulkusillalla, ja samassa yhteydessä parannetaan valtatien 2 liittymäjärjestelyjä. Merstolan tiesuunnitelma asetetaan uudelleen nähtäville loppuvuonna 2024. Alustavan arvion mukaan rakentaminen voidaan aloittaa aikaisintaan vuonna 2025.
Kokemäen Äimälä–Aron tiesuunnitelma asetetaan nähtäville syksyllä 2024. Äimälän, Karekselankujan, Järilän sekä Aron tasoristeykset poistetaan. Tasoristeykset korvataan uusilla ja olemassa olevilla tieyhteyksillä sekä Järilän alikulkusillalla. Kokemäellä parannetaan samalla myös valtatien 2 turvallisuutta liittymäjärjestelyjen avulla. Rakentaminen on mahdollista aikaisintaan vuonna 2026.
Nokian Metsänvartijan ratasuunnitelma etenee seuraavaksi hyväksyntävaiheeseen. Ratasuunnitelman tavoitteena on poistaa Metsänvartijan tasoristeys ja järjestää kulku olemassa olevien ja uusien tieyhteyksien kautta. Lisäksi suunnitelmaan sisältyy Kesäniementien tasoristeyksen parantaminen lisäämällä tasoristeykseen puolipuomilaitos. Kohteen rakentamisen toteutus alkaa aikaisintaan vuonna 2026.
Ylistarontien tasoristeyksen korvaava tiesuunnitelma Kokemäellä etenee seuraavaksi hyväksyntävaiheeseen. Poistettavan tasoristeyksen tilalle tulee uusi tieyhteys ja Sonnilanjoen ylittävä Krootilan silta. Kohteen toteutusajankohdasta ei ole vielä tehty päätöstä.
Myös Kokemäen Kyttäläntien ratasuunnitelma etenee seuraavaksi hyväksyntävaiheeseen. Kyttäläntien tasoristeys korvautuu suunnitelmassa Pajamäen ylikulkusillalla. Kohteen toteutusajankohdasta ei ole vielä tehty päätöstä.