Tampere-Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hanke parantaa liikenneturvallisuutta ja lisää radanvarsikuntien elinvoimaa

Julkaistu 20.3.2025

Tampere-Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hanke parantaa liikkumisen turvallisuutta, mutta sen lisäksi se voi houkutella rinnalleen muuta kehittämistä radanvarsikunnissa. Yhteistyö radanvarsikuntien kanssa on sujunut hyvässä hengessä.

Kuvituskuva havainnollistaa radanvarsien kuntien lisääntyvää elinvoimaa.

Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeessa poistetaan mahdollisimman monta tasoristeystä hankkeeseen kuuluvalla rataosuudella. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Paikoin tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin.

Töitä tehdään Tampereen ja Porin välillä kuuden kunnan alueella. Näiden kuntien asukkaat voivat jatkossa ylittää radan huomattavasti entistä turvallisemmin. Lisäksi radan parantaminen ruokkii usein laajemminkin alueen kehittymistä, kun liikkuminen sujuvoituu ja uutta rakennetaan. 

Vuosina 2025–2026 hankkeen työt keskittyvät Nakkilaan ja Ulvilaan. Esimerkiksi Nakkilassa tasoristeysten poisto ja alikulkujen rakentaminen edistävät jo uusien katujen rakentamissuunnitelmia. Tämä onkin hyvä esimerkki kehityksestä, jota rataosuuden parantaminen vetää puoleensa. 

Rinnakkaistieyhteys Ulvilan ja Nakkilan välille

Vuonna 2025 aloitetaan kahdeksan tasoristeyksen poistaminen Ulvilassa, Haistilan ja Yli-Rantalan välisellä rataosalla. Ulvilan kannalta yksi tärkeä parannus on Ulvilan ja Nakkilan välille tuleva rinnakkaistie, jonka ansiosta ei ole enää tarpeen ylittää kakkostietä (vt 2). Muutos parantaa huomattavasti pyöräilijöiden ja mopoilijoiden turvallisuutta. Rinnakkaistie parantaa myös kulku- ja pelastustieyhteyksiä Rantavainion teollisuusalueelle.

”Yhteistyö hankkeen sisällä on ollut toimivaa”, sanoo Ulvilan suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka. 
Haasteeksi Elohaka on kokenut monimutkaisen suunnittelu- ja toteutusprosessin. Alati vaihtelevissa ryhmissä on ollut joskus ollut vaikea hahmottaa omaa rooliaan. Kaikkiaan Ulvilassa ollaan vahvasti positiivisen puolella, sillä hanke tukee merkittävästi seudun kehitystä. 

Nakkilassa hanke kirittää rakentamista

Tasoristeysten poisto parantaa Nakkilassa sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden liikkumisen turvallisuutta, ja myös koulumatkojen turvallisuus paranee.

Vuonna 2026 työt alkavat Nakkilassa Masiantien alikulkusillan rakentamisella. Tavoitteena on, että silta otetaan käyttöön elokuussa 2027.

Hankkeen tuomien uudistusten rinnalla Nakkilan kunta suunnittelee uusien katujen kaavoittamista. Uudet kadut sujuvoittavat liikkumista ja tarjoavat mahdollisuuden uusille tonteille. 

"Nakkilan kunta on alusta asti suhtautunut hankekokonaisuuteen positiivisesti ja edistänyt omalta osaltaan uudistusten toteutumista", kertoo Nakkilan tekninen johtaja Harri Kukkula.

Lisäksi uudistukset parantavat Nakkilan sisääntuloväyliä ja saavutettavuutta. Hankkeen toteutuminen tuo mukanaan myönteistä ilmapiiriä ja avaa uusia mahdollisuuksia alueen elinkeinoelämälle.

Nakkilassa yhteistyö hankkeessa on koettu hyväksi ja luottamukselliseksi. Kukkula lähettää kiitokset Väyläviraston projektipäällikkö Mikko Heiskaselle, Rambollin suunnitteluttaja Sari Koskiselle sekä kaikille hankkeeseen osallistuneille.

"Prosessi on ollut pitkä ja haasteita on ollut matkan varrella, mutta niistä on selvitty. Nyt tehtävänä on loppurutistus, jotta hankkeen työt Nakkilassa saadaan toteutettua, ja kaikki edellä mainittu hyvä syntyy”, Kukkula tiivistää.