Hoppa till innehåll

Hyvinge–Hangö järnvägsplan

Järnvägsplanen för elektrifiering av sträckan Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningarnas säkerhet inleddes 2018. Planhelheten innehåller en tidigare, men inte godkänd plan för elektrifiering samt plankorsningar på banavsnittet.

Under planeringen ordnades flera kommunspecifika möten för allmänheten. Den färdiga järnvägsplanen var offentligt framlagd våren 2020, då det var möjligt att lämna en anmärkning och ge utlåtanden om planen.


Godkännande 


Del 1 


Järnvägsplanen godkänns i delar. I februari 2021 godkände Traficom järnvägsplanens första del, som omfattar elektrifieringen av sträckan Hyvinge–Hangö i sin helhet samt följande plankorsningsobjekt: 

  • I Hyvinge: Hyvinge station, Backman, Nopontie; i Nurmijärvi: Hyvämäentie, Malkamäki, Kallio, Peräkorventie, Korpi, Åby; 
  • I Vichtis: Haimoo, Korkeakalliontie, Jättölä, Yli-Lankila, Laakus, Hemmilä, Toimila, Kuoppanummentie, Mäyrääntie; 
  • I Lojo: Nummenkylä, Skräddarskog, Grävmaskinsgatan, Braskvägen, Tynniåsvägen, Petter Forsströms väg, Kivelä, Hangöuddsvägen (Gustavsberg); 
  • I Raseborg: Bålaby, Bredviksvägen, Lindersvägen, Trollböle, Rödgrundet, Leksvall, Helmström, Kisa hållplats, Skogby, Skogby hållplats och Predium samt 
  • I Hangö: Sandö hållplats, Sandö och Kyrkvägen.

Efter att den första delen godkänts har ännu inte godkänts i Hyvinge: Alanoppo; i Nurmijärvi: Laakso, Aalto och Nykop; i Vichtis: Kurkela och Katinhäntä samt i Raseborg: Sannäs och Näseudd. 

Trafikledsverket lägger ut Traficoms beslut om godkännande för järnvägsplanens första del på sin webbplats. 


Del 2


På basis av anmärkningarna och utlåtandena görs ytterligare granskningar och planändringar för de plankorsningar som inte godkänts i den första delen. 
Järnvägsplanens andra del tas upp till behandling för godkännande 2021.