Digirata-hankkeen markkinavuoropuhelu herätti laajaa kiinnostusta

Julkaistu 13.6.2025 9.00

 

Rautateiden turvalaitejärjestelmien ja junien kulunvalvonnan modernisointi ja uudistaminen etenee. Väylävirasto esitteli vuonna 2026 alkavien hankintojen sisältöä ja aikataulua kiinnostuneille toimijoille järjestetyssä markkinavuoropuhelussa 12.6.2025. Hankkeen mittaluokka ja merkittävyys houkutteli paikalle yrityksiä niin Suomesta kuin muualtakin Euroopasta.

Digirata-hankkeen toteutusvaiheessa modernisoidaan Suomen rautatieliikenteen turvalaitejärjestelmät ja junien kulunvalvonta. Markkinavuoropuhelussa esiteltiin arviolta 600 miljoonan euron hankintakokonaisuutta, joka toteutetaan koko valtion rataverkolle (6000 km) vuoteen 2040 mennessä.

Markkinavuoropuhelun tarkoituksena on esitellä hankintakokonaisuuden sisältöä, etenemistä, avata erilaisia sopimuksellisia etenemisvaihtoehtoja, hankkeen tarpeita ja kuulla potentiaalisten tarjoajien näkemyksiä ja kysymyksiä ennen sitoutumista varsinaiseen hankintaan.

”Digirata-hanke vaikuttaa koko rautatiealaan, ja meille onkin tärkeää, että alalla on laaja tieto siitä, millaisia hankintoja on tulossa. Näin näihin osataan valmistautua, mikä puolestaan varmistaa meille toteutusvaiheessa parhaan osaamisen ja laadun. Tämän mittaluokan hankintojen tarjousten laatiminen on myös iso urakka tarjoajille, kertomalla reilusti ennakkoon tulevista hankinnoista pystyvät hekin valmistautumaan paremmin”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Juha Lehtola.

Markkinavuoropuhelussa paikalla olikin runsas kiinnostuneiden joukko: ”Mukana oli 15 yritystä kymmenestä eri maasta. Myös keskustelu oli ilahduttavan aktiivista!”

Markkinavuoropuhelut jatkuvat syksyllä

Suomeen toteutettava yhteiseurooppalainen junien kulunvalvonta (ERTMS) pohjautuu radioverkkoon eli viestintä junan laitteiston ja kulunvalvonnan välillä käydään radioverkossa.

”Markkinavuoropuhelu keskittyi laitetoimituksiin, joiden hankinnat aloitetaan vuoden 2026 aikana. Tavoitteena on saada useampi toimittaja sekä radanvarren ulkolaiteohjaimien (Object Controller) että keskitetyn turvajärjestelmän (Centralized Safety System) toimittajaksi. Radanvarren rakentamisurakat kilpailutetaan erikseen”, Lehtola kertoo.

Ensimmäinen markkinavuoropuhelu toimii avauksena mittavalle kokonaisuudelle. Seuraavissa markkinavuoropuheluissa syksyn aikana tavoitteet täsmentyvät, ja varsinaiset hankinnat käynnistetään alkuvuodesta 2026. Tavoite on, että hankinnat on tehty vuoden 2027 alkuun mennessä.

Lisätietoa:
Väylävirasto projektipäällikkö Juha Lehtola p. 0295 34 3892, [email protected]

Digirata-hanke vie Suomea kohti turvallisempaa, tehokkaampaa ja sujuvampaa rautatieliikennettä. Hankkeessa uudistetaan vanhentunut junien kulunvalvontajärjestelmä ja otetaan käyttöön yhteiseurooppalainen radiopohjainen kulunvalvonta koko rataverkolla. Digirata mahdollistaa turvallisen liikenteen, paremman palvelutason ja kapasiteetin kasvun, ja se luo pitkän aikavälin teknologisen perustan suomalaiselle raideliikenteelle. Väylävirasto, Fintraffic ja liikenne- ja viestintäministeriö toteuttavat hanketta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Next Generation EU-logo