Väylävirasto avaa ohjelma- ja suunnitelmakokonaisuuden vuorovaikutukselle syksyllä 2025

Julkaistu 17.6.2025

Väylävirasto uudistaa ohjelmatyötään merkittävästi syksyllä 2025. Tulevan Liikenne 12 -suunnitelman päivityksen myötä suunnitteluohjelma, investointiohjelma ja perusväylänpidon suunnitelma yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi.

Tie ja rautatie illalla.

Muutos tarkoittaa, että jatkossa kaikki keskeiset suunnitelmat väyläverkon kehittämiseksi esitetään yhdessä julkaisussa – selkeämmin, läpinäkyvämmin ja aikaisempaa helpommin hahmotettavassa muodossa.

Miksi muutos tehdään?

Uudistuksen taustalla on tarve lisätä vuorovaikutusta ja parantaa kokonaisuuden ymmärrettävyyttä. Liikenne 12 -suunnitelma edellyttää laajempaa sidosryhmäyhteistyötä.

”Liikenne 12 -suunnitelman päivitys antoi meille mahdollisuuden miettiä, miten suunnitteluohjelmaa, investointiohjelmaa ja perusväylänpidon suunnitelmaa voisi kehittää. Uskomme, että ohjelmien kokoaminen yhteen parantaa selkeyttä ja tehokkuutta. Muutosta tukee myös Väyläviraston organisaatiouudistus, sillä ohjelmien valmistelun vastuu on nyt yhdellä osastolla”, sanoo ohjelmat ja vaikutusarviointi -osaston johtaja Tapio Ojanen Väylävirastosta.

Lisäksi ohjelmien paketoiminen samaan julkaisuun on järkevää, koska ohjelmien taustat ja lähtökohdat ovat samat. Liikenne 12 -suunnitelma kertoo, minkälaista liikennejärjestelmää tavoitellaan ja ohjaa siten kaikkia ohjelmia. Ohjelmien valmistelussa huomioidaan myös aiemmin toteutuspäätöksen saaneet väylähankkeet, aiemmin laaditut suunnitelmat eli suunnitelmavaranto sekä väyläverkkojen tarpeet.

Grafiikka väyläverkon suunnitelmista ja ohjelmista.
Kuva: Väyläverkon suunnitelmia ja ohjelmia. Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

Mitä muutos tarkoittaa käytännössä?

 Yksi julkaisu, kolme ohjelmaa: Suunnitteluohjelma (2026–2029), investointiohjelma (2027–2034) ja perusväylänpidon suunnitelma (2026–2029) julkaistaan jatkossa yhdessä. Näin muodostuu kattava kuva väyläverkon nykytilasta ja tulevista toimenpiteistä.
 Selkeämpi aikajänne: Jaamme toimenpiteet aikaisempaa selkeämmin lähivuosien ja myöhempien vuosien toteutukseen.
 Vuorovaikutus vahvistuu: Aikaisemmin vain investointiohjelma oli lausunnoilla, jatkossa myös suunnitteluohjelmaan ja perusväylänpidon suunnitelmaan pääsee ottamaan kantaa.

  

Mitä hyötyä tästä on?

•  Sidosryhmille: Kokonaisuus on helpompi ymmärtää. Myös vaikutusmahdollisuudet paranevat, kun useampi ohjelma tulee lausuttavaksi.
Valmistelulle: Yhteinen ohjelmatyö säästää aikaa, vähentää kokouksia ja mahdollistaa laajemman näkemyksen esimerkiksi siltojen uusimis- ja korjaustarpeista ja toimenpiteiden aikatauluttamisesta.
Päätöksenteolle: Parempi kokonaiskuva mahdollistaa perustellummat ja vaikuttavammat päätökset. Toivomme myös, että saamme sidosryhmiltä enemmän arvokasta palautetta, joka auttaa meitä tekemään parempia valintoja ohjelmissa.

  

Mitä seuraavaksi?

Väylävirasto odottaa valtioneuvoston päätöstä Liikenne 12 -suunnitelmasta syksyllä 2025. Tämän jälkeen järjestämme tiedotustilaisuuden, jossa esittelemme uutta ohjelmakokonaisuutta ja keräämme palautetta.

Investointiohjelmasta kerätty palaute voidaan huomioida jo loppuvuoden valmistelussa, kun taas suunnitteluohjelman ja perusväylänpidon suunnitelman palautetta hyödynnetään seuraavalla kierroksella vuonna 2026.

Tietoa suunnitteluohjelmasta, investointiohjelmasta ja perusväylänpidon suunnitelmasta

Suunnitteluohjelma: Väyläviraston suunnitteluohjelma vuosille 2026–2029 kattaa rata- ja vesiväyläsuunnittelun sekä suurimpien tieverkon kohteiden suunnittelun. Ohjelmoinnilla varmistetaan, että väyläverkon investoinnit ovat riittävästi ja oikea-aikaisesti suunniteltuja ennen päätöksentekoa. Hyödynnämme suunnittelun kautta saatuja tietoja esimerkiksi investointiohjelman laatimisessa. Suunnitteluohjelman ensimmäinen vuosi on kuvattu tarkemmin ja loput kolme suurpiirteisemmin. Lue lisää suunnitteluohjelmasta

Investointiohjelma: Investointiohjelma (2027–2034) on Väyläviraston asiantuntijanäkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Hankkeiden valinnassa priorisoidaan Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteita edistäviä hankkeita, kuten toimivuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä. Investointiohjelmassa ovat mukana vain hankkeet, joista ei ole vielä rahoituspäätöstä, ja niiden toteutuksesta päättää eduskunta. Lue lisää investointiohjelmasta

Perusväylänpidon suunnitelma: Perusväylänpidon suunnitelma vuosille 2026–2029 kuvaa, kuinka perusväylänpidon määrärahat kohdennetaan väylien hoitoon, korjaukseen, liikenteen palveluihin ja parantamishankkeisiin. Eduskunta päättää vuosittain määrärahoista ja asettaa tavoitteet rahoituksen käytölle. Suunnitelman ensimmäinen vuosi on kuvattu tarkemmin ja loput kolme suurpiirteisemmin. Lue lisää perusväylänpidon suunnitelmasta

Kaikki kolme ohjelmaa päivitetään vuosittain. Ohjelmat perustuvat tietoon ja vaikutusarviointiin sekä ovat osa Liikenne 12 -suunnitelman toimeenpanoa.

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Tulossa hyvä päällystysvuosi ja vilkas rakentamiskesä

Nostoja kesän työmaista, jotka näkyvät tienkäyttäjille

Kesälomakaudella tehdään laajasti ratatöitä liikenteen sujuvuuden ja rataverkon kehittämiseksi

Maantiesiltojen vilkas korjauskesä hyvässä vauhdissa

Kansalaistestauksia Ainolan uudella asemalla

Kunnossapidon kaluston ympäristövaatimukset päivittyvät