Viime vuonna päällystimme poikkeuksellisen paljon maanteitä. Tästäkin vuodesta on tulossa hyvä päällystysvuosi. Tavoittelemme ELY-keskusten kanssa yli kolmea tuhatta päällystyskilometriä. Olemme saaneet hallitukselta teiden kunnossapitoon lisärahoitusta 200 miljoonaa euroa, josta päällystämiseen käytämme 180 miljoonaa. Yhteensä päällysteiden korjaukseen ja tiemerkintöihin käytämme tänä kesänä 365 miljoonaa euroa. Tällä rahoituksella pystymme kohdistamaan päällystystöitä vilkkaimman tieverkon lisäksi myös muille alueellisesti merkittäville teille.
Vuosittaisen päällystysohjelman suunnittelu tapahtuu Väyläviraston ja alueellisten ELY-keskusten tiiviissä yhteistyössä. Valitsemme päällystyskohteet mitatun kuntotiedon perusteella. Ensin varmistamme, että vilkasliikenteisin tieverkko säilyy kunnossa, sen jälkeen ehkäisemme huonokuntoisten teiden määrän kasvua muulla tieverkolla.
Kunnossapitoa pintaa syvemmältä
Tämän vuoden lisärahoituksesta käytämme 20 miljoonaa euroa maantiesiltojen korjaamiseen. Kaiken kaikkiaan tieverkon siltojen ja muiden taitorakenteiden korjauksiin käytämme kuluvana vuonna 111 miljoonaa euroa. Tavoitteenamme on korjata yhteensä noin 150 huonokuntoista maantiesiltaa. Kun pääsemme korjaamaan siltoja hyvissä ajoin, voimme yleensä välttää huonokuntoisten siltojen vitsaukset eli paino- ja nopeusrajoitteet. Parempikuntoiset sillat siis tekevät liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa.
Rakennamme myös uutta
Tällä hetkellä Väylävirastolla on käynnissä suuri määrä tiehankkeita. Esimerkiksi valtatiellä 4 on käynnissä useita liikenteeseen vaikuttavia rakentamishankkeita, kuten Konginkangas–Kalaniemi ohituskaistojen ja eritasoliittymän rakentaminen. Nelostiellä rakennamme uutta lisäksi Leivonmäen pohjoispuolella sekä Oravasaaren eritasoliittymässä Jyväskylässä. Moottoritieosuudella Kirri–Vehniä tehdään hankkeen viimeinen päällystekerros, ja tämä aiheuttaa merkittäviä liikenteen järjestelyitä.
Kaikista liikkumiseen vaikuttavista tietöistä löytyy tietoa Fintrafficin mobiilipalvelusta.
Vesiväylien kunnossapito parantaa turvallisuutta
Vesiväylillä etenkin loppukevät ja alkukesä ovat kiireistä aikaa. Väyläviraston ylläpitämillä vesiväylillä on yhteensä runsaat 25 500 merenkulun turvalaitetta. Tarkistamme meri- ja sisävesiväylillä, että turvalaitteet ovat talven jäljiltä kunnossa ja oikeilla paikoillaan. Tänä kesänä kunnostamme myös useita suurempia kohteita. Lågskärin sekä Flötjanin majakoiden korjaukset ovat valmistumassa alkukesästä, ja myös Kokkolan majakan korjaustyöt on päästy aloittamaan. Lisäksi kunnostamme muun muassa Ulkokrunnin saarella sijaitsevan puisen tunnusmajakan eli pookin.
Myös vesiväyliä mitataan ja kunnostetaan kesän aikana. Meriväylillä tankoharataan mm. Tornion ja Lappohjan väylät. Sisävesillä on Vekaransalmella Etelä-Savossa jo korjattu talven aikana vahingoittuneita uittojohteita. Myös muita uittojohteiden uusintoja ja korjauksia on työn alla eri puolilla maata.
Ratatöitä liikenteen ehdoilla
Vaikka pääosa ratatöistä tehdään liikenteen ehdoilla, aiheuttavat Väyläviraston ratatyöt poikkeusjärjestelyjä kesän aikana kauko-, lähijuna- ja tavaraliikenteessä. Käynnissä on useita rataverkon käytettävyyteen vaikuttavia työmaita eri puolilla maata. Teemme ratatöitä muun muassa Espoon kaupunkiradalla, Helsinki–Riihimäki-rataosalla sekä Kouvolan ja Luumäen välillä.
Ratatöiden määrä ja rahoitustaso ovat hieman edellisvuotta alemmalla tasolla. Ratojen peruskorjaukseen sekä pienempiin parantamiskohteisiin käytämme noin 200 miljoonaa euroa.
Junaliikenteen ja rakentamisen yhteensovittaminen vaatii huolellista ennakkosuunnittelua, jotta pystymme minimoimaan liikennehaitat. Yhteistyö rautatieoperattoreiden, liikenteenohjauksen ja muiden sidosryhmien kanssa on tärkeää. Hyvä ennakkotyö takaa töiden sujuvuuden myös työmaalla.
Suuri osa ratatöistä ajoittuu kesälle. Pyrimme tekemään ratatöitä sellaiseen aikaan, kun niistä koituu mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle. Tästä syystä teemme ratatöitä erityisen paljon viikonloppuisin sekä juhannuksena, jolloin liikennettä on vähemmän kuin arkena.
Kunnostusta ja rakentamista koko maassa
Kesän aikana on siis käynnissä suuria ja pienempiä työmaita eri puolilla maata. Tietyömaiden liikennejärjestelyt saattavat hidastaa ja jopa ruuhkauttaa liikennettä. Ratatyöt, etenkin pitkät liikennekatkot, vaikuttavat matkustajaliikenteeseen ja aiheuttavat aikataulumuutoksia. Teemme yhdessä urakoitsijoiden kanssa parhaamme, jotta häiriöt olisivat mahdollisimman lyhytkestoisia ja liikkuminen sujuvaa.
Autoilijoilta toivomme malttia etenkin työmaiden ohitustilanteissa. Kesän töiden tavoitteena on aiempaa toimintavarmempi ja parempikuntoinen väyläverkko. Parempien väylien myötä lopputuloksena on entistä sujuvampi ja turvallisempi liikenne niin teillä, raiteilla kuin vesilläkin.
Turvallista kesää kaikille väylille!
Kari Wihlman
pääjohtaja
Lue myös
Nostoja kesän työmaista, jotka näkyvät tienkäyttäjille
Kesälomakaudella tehdään laajasti ratatöitä liikenteen sujuvuuden ja rataverkon kehittämiseksi
Maantiesiltojen vilkas korjauskesä hyvässä vauhdissa
Väylävirasto avaa ohjelma- ja suunnitelmakokonaisuuden vuorovaikutukselle syksyllä 2025