Kuva: Ainolan aseman kansalaistestauksessa näkökulmia oli kolme: ulkopaikkakuntalaiset, lähiasukkaat ja pyöräilijät. Pääsimme seuraamaan kansalaistestausta lähiasukkaille.
Kansalaistestauksia toteutetaan erilaisten hankkeiden yhteydessä, kuten asema- ja maantiehankkeissa. Kansalaistestaukseen valitaan ihmisiä, joilla on erilaisia lähtökohtia liikkumiselle. Osallistujat voivat olla esimerkiksi alueen lähiasukkaita, liikkumisesteisiä tai pyöräilijöitä. He antavat käyttäjänäkökulmaa liikennejärjestyksen sujuvuudesta asiantuntijoille ja urakoitsijoille.
"Testaukseen haetaan ihmisiä, joihin tunnistamme hankkeemme erityisesti vaikuttavan. Moni hankkeemme vaikuttaa ihmisten arkeen – hanke voi olla ikään kuin naapuri tai se voi muuttaa hetkellisesti tuttuja työmatkareittejä. Tämä näkyy erityisesti tiiviillä asemaseudulla. Testauksessa olemme kiinnostuneita, miten ihmiset kokevat työmaa-aikaiset järjestelyt ja miten voimme mahdollisesti niitä parantaa", kertoo asiantuntijamme Minna Raatikka.
Kansalaistestauksessa testataan asioita, joihin työmaa-aikaiset järjestelyt voivat vaikuttaa. Esimerkiksi testauksessa voidaan olla kiinnostuneita väliaikaisen reitin selkeydestä ja opasteiden onnistuneisuudesta. Toisin sanoen siitä, kuinka helposti henkilöt liikkuvat väliaikaisilla reiteillä.
Ennen testauksen alkamista korostetaan jokaisen kommentin arvokkuutta sekä sitä, ettei vääriä vastauksia ole. Reitin varrella pysähdytään opasteiden äärelle, joista kansalaistestauksen vetäjä esittää kysymyksiä. Esimerkiksi opasteiden sijaintiin ja näkyvyyteen, värivalintoihin sekä tekstien ja symboleiden ymmärrettävyyteen kiinnitetään huomiota. Tapahtuma on kuitenkin keskustelevainen – osallistujien huomioita kuunnellaan ja heille esitetään tarkentavia kysymyksiä.
Kuva: Ainolassa testauksessa huomattiin opasteiden jääneet tietyistä kulkusuunnista pimentoon. Pinkkiä värivalintaa puolestaan kehuttiin.
Vaikka testaajajoukko on rajattu, he antavat arvokasta tietoa poikkeusjärjestelyiden ilmiöistä. Erilaiset ihmiset katselevat aluetta eri silmin ja jokaisella on oma uniikki tapa havainnoida ympäristöä. Lisäksi osallistujien taustatiedot hankkeesta vaihtelevat, mikä vaikuttaa esimerkiksi kokemukseen riittävästä ja saavutettavasta tiedottamisesta. Pienet ryhmäkoot ja kohtaamiset takaavat osaltaan sitä, että kaikki osallistujat pääsevät ääneen. Näin muutamaltakin ihmiseltä saadaan kerättyä jo paljon tietoa.
"Testauksessa välitön ja avoin ilmapiiri on ensisijaista. Kuunnellen ja kysellen ymmärrys toimivista ja turvallisista työmaa-aikaisista järjestelyistä lisääntyy niin meillä Väylävirastossa kuin testaajien osalta. Näin syntyy usein yhteisiä oivalluksia, joiden myötä jokainen testaus on tähän mennessä osoittanut arvonsa", kertoo Raatikka.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Tulossa hyvä päällystysvuosi ja vilkas rakentamiskesä
Nostoja kesän työmaista, jotka näkyvät tienkäyttäjille
Kesälomakaudella tehdään laajasti ratatöitä liikenteen sujuvuuden ja rataverkon kehittämiseksi
Maantiesiltojen vilkas korjauskesä hyvässä vauhdissa
Väylävirasto avaa ohjelma- ja suunnitelmakokonaisuuden vuorovaikutukselle syksyllä 2025