Hyppää sisältöön

Uusi ohje merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseen

Julkaistu 7.11.2023

Merituulivoimasuunnittelu on lisääntynyt viime vuosina Suomen merialueilla merkittävästi merituulivoiman teknologisen kehittymisen johdosta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Väylävirasto ovat laatineet yhteistyössä ohjeen merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseen. Ohjeen tarkoituksena toimia apuna eri osapuolille merituulivoimahankkeissa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa merialueilla voivat toimia tehokkaasti ja turvallisesti niin merenkulku kuin merituulivoimalatkin.

Ohje käsittelee merenkulun ja tuulivoimapuistojen yhteensovittamisessa huomioitavia asiakohtia, joissa Traficomin ja Väyläviraston roolit liittyvät viranomaisina lausuntojen tai asiaan liittyvien ohjeistusten ja neuvonnan antamiseen. Ohje kuvaa Traficomin ja Väyläviraston menettelytapoja merelle suunniteltavien tuulivoimapuistohankkeiden kaavoitus-, arviointi- ja luvitusprosessien aikana sekä taustoittaa virastojen vaatimuksia merituulivoimahankkeissa. 

Virastojen ohjeistukset on koottu yhteiseen ohjeeseen, jotta merenkulun ja tuulivoimapuistojen yhteensovittamisen kannalta keskeiset asiakohdat ovat mm. kaavoittajien ja tuulivoimakehittäjien saatavilla yhdessä ohjeessa.

"Ohjeen tarkoituksena on turvata Suomen kauppamerenkulun toimintaedellytyksiä sekä varmistaa turvallista merenkulkua siten, ettei merenkulun nykyinen riskitaso merkittävästi nouse väylien, merenkulun liikennöintialueiden, merenkulun turvalaitteiden tai merenkulun tutkien tai radioasemien läheisyyteen rakennettavien tuulivoimapuistojen johdosta. Suomen viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee meritse, joten eri tarpeiden yhteensovittaminen jatkossakin on tärkeää koko yhteiskunnalle", sanoo Traficomin ylitarkastaja Jani Koiranen.

Merialueiden tuulivoimapuistoilla vaikutuksia merenkulun turvallisuuteen ja sujuvuuteen

Merenkulun näkökulmasta merialueelle suunniteltavat tuulivoimapuistot voivat vaikuttaa mm. liikennejärjestelmän toimivuuteen, merenkulun tutka- ja radiojärjestelmiin sekä merenkulun turvallisuuteen. Traficomilla on viranomaisena näissä keskeinen rooli. Lisäksi Traficomilta on haettava esim. kulkuväylään liittyvien muutosten vahvistamista, joita merialueelle suunniteltu tuulivoimapuisto voi edellyttää. Tuulivoimalat voivat myös vaikuttaa radiotaajuuksien käyttöön pohjaavien viestintäverkkojen toimivuuteen tai muodostaa ilmailun näkökulmasta lentoesteitä. 

Väylävirastolla on keskeinen rooli tuulivoimahankkeissa niin valtion väylänpitäjänä kuin talvimerenkulun edellytysten turvaajana sekä alusliikenteen ohjauspalveluiden tilaajana. Väylävirasto myös huolehtii jäänmurtaja-avustuksen saatavuudesta Suomen vesialueella jääolosuhteiden niin vaatiessa.

Ohjeessa on huomioitu myös mm. Rajavartiolaitoksen näkökulmasta olennaisia meriturvallisuuteen, meripelastukseen sekä ympäristövahinkojen torjuntatoimiin liittyviä asiakohtia.

Ohje: Merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittaminen (linkki)

Anvisning: Samordning av havbaserad vindkraft och sjöfart samt sjöfartens infrastruktur (länk)

Guideline: Coordinating offshore wind power, maritime transport and maritime transport infrastructure (link)

Lisätietoja:
Traficom: ylitarkastaja Jani Koiranen, [email protected], p. 029 534 6707 
Väylävirasto: merenkulun asiantuntija Lauri Kuuliala, [email protected], p. 029 534 3498