Hyppää sisältöön

Rataturvallisuuskampanjointi keräsi taas jättihuomion

Julkaistu 19.12.2023

Väylävirasto jatkoi tänä vuonna Jätä rata rauhaan -kampanjaansa, joka keräsi jälleen huiman määrän nuoria silmäpareja ruutujen ääreen. Lisäksi yhdessä Tukesin, HUSin ja SPEKin kanssa toteutettiin onnistuneesti Vielä voit valita -kampanja, joka muistutti junan katolle kiipeämisen olevan hengenvaarallista. Vuonna 2024 luvassa on esimerkiksi kokonaan uusi tasoristeysturvallisuuteen keskittyvä kampanja.

Kuvakaappaus Jätä rata rauhaan -kampanjan videolta. Kuvassa piirroshahmo on saanut sähköiskun kiivettyään junan katolle.

Jätä rata rauhaan -kampanja näkyi loka-marraskuussa Väyläviraston omien kanavien lisäksi TikTokissa, jossa se tavoitti noin 250 000 13–24-vuotiasta poikaa tai miestä. Näyttökertoja mainokset ja kahden vaikuttajan videot saivat yhteensä lähes kolme miljoonaa. Lisäksi uutta, simppeliä peliä pelattiin kymmeniä tuhansia kertoja.

”Saimme jälleen tavoitettua hienosti nuoria ja nuoria aikuisia viestillämme. Monella vaikutti myös olevan muistijälki kampanjasta edelliseltä syksyltä, mikä on hienoa – se kertoo onnistuneesta kampanjoinnista. Rataturvallisuuden eteen työskenteleminen on kuitenkin pitkäjänteistä työtä eikä pikavoittoja turvallisuustilanteessa tule helpolla. Jätetään jatkossakin rata rauhaan”, toteaa viestinnän asiantuntija Arimo Laakkonen Väylävirastosta.

Yhteiskampanja Vielä voit valita pyöri TikTokin lisäksi myös YouTubessa elo-syyskuun vaihteessa. Luvut olivat vähintään yhtä hyvät, sillä kampanjavideon näki yhteensä lähes puoli miljoonaa 13–24-vuotiasta. Se tarkoittaa 86 prosenttia koko kohderyhmän koosta.

Lue lisää rataturvallisuuskampanjoista ja katso kampanjavideot Väyläviraston verkkosivuilta.

Tulossa vuonna 2024: uusi tasoristeyskampanja

Kahden edellä mainitun kampanjan lisäksi pidimme tietysti esillä myös tasoristeysturvallisuutta. Siinä riittää edelleen parannettavaa, vaikka tilanne onkin mennyt pitkällä aikavälillä parempaan suuntaan.

Vuonna 2024 tasoristeysten turvallisesta ylittämisestä muistutetaan upouuden kampanjan voimin. Seuraa siis kanaviamme myös ensi vuonna, niin näet muun muassa juuri tuon uuden kampanjan ensimmäisten joukossa.

Lue myös