Ilmastovaikutusten arviointi on tärkeää Väylävirastolle ja koko infra-alalle. Yksi arvioinnin peruspilareista on infrarakentamisesta aiheutuvan hiilijalanjäljenlaskenta. Lokakuussa Väylävirasto julkaisi infrarakentamisen vähähiilisyyden arvioinnin menetelmäohjeen, jossa on kuvattu hiilijalanjäljen arvioinnin sisältö, mukaan lukien arviointiin sisältyvät elinkaaren vaiheet ja tulosten raportointi. Joulukuussa taas infrahankkeiden laskentapalvelu Ihkussa otettiin käyttöön toiminto, joka tuottaa tietoa hankkeessa syntyvistä CO2-päästöistä kustannustiedon ohella. Mistä on kyse?
”Haluamme tuottaa vertailukelpoista tietoa väylien rakentamisen ja kunnossapidon päästöistä. Lokakuussa julkaistun menetelmäohjeen tarkoituksena on varmistaa, että suunnitteluhankkeissa päästöt lasketaan keskenään vertailukelpoisella tavalla”, kertoo ympäristöasiantuntija Karoliina Saarniaho Väylävirastosta.
Ohjeistusta tullaan käyttämään kaikissa suunnitteluhankkeissa, joista laaditaan hankearviointi. Hankearvioinnissa katsotaan monipuolisesti, millaisia ovat suunnitteilla olevan hankkeen hyödyt, haitat ja kustannukset. Vähähiilisyyden arviointimenetelmä mahdollistaa infrarakentamisesta aiheutuvien CO2-päästöjen huomioimisen osana hankearviointia ja päätöksentekoa.
”Saamme jatkossa kaikista suuremmista suunnitteluhankkeista tietoa hiilijalanjäljestä. Hankkeissa pitää myös tarkastella päästövähennysmahdollisuuksia. Tavoitteena on selvittää, mistä isoimmat päästöt aiheutuvat, tunnistaa vaikuttavimpia päästövähennysmahdollisuuksia ja valita ympäristölle parempia ratkaisuja”, Saarniaho kertoo.
Ohjeistus on käytössä kaikissa eri suunnitteluvaiheissa aina esisuunnittelusta tie- ja ratasuunnitelmavaiheeseen asti. Menetelmäohjeen liitteinä on mukana myös yhtenäinen prosessikuvaus sekä ohjeistus ja pohja tulosten raportointiin. Nämä ovat keskeisiä dokumentaatioita päästölaskennan laatijoille.
Tulevaisuudessa päästölaskenta ja toteuman seuranta on tarkoitus tuoda vahvemmin myös osaksi investointien toteutusta. Näin voitaisiin esimerkiksi vertailla, miten hyvin ennakoidut tiedot pitivät paikkansa käytännössä.
Päästölaskennan ja vaihtoehtovertailujen laatimisen tärkeys korostuu etenkin suunnittelun varhaisissa vaiheissa. Tämä johtuu siitä, että vaikutusmahdollisuudet moniin hankkeen CO2-päästöihin merkittävästi vaikuttaviin tekijöihin, kuten esimerkiksi väylien linjauksiin ja vaihtoehtoisiin suunnitteluratkaisuihin, kapenevat hankkeen suunnittelun edetessä.
Päästöjen ja kustannusten laskemista samaan aikaan
Päästölaskennan kehittäminen tapahtuu askel kerrallaan. Viime vuonna Suomen ympäristökeskus SYKE ja Väylävirasto julkaisivat yhdessä infrarakentamisen päästötietokannan. Päästötietokantaan on koottu erittäin kattavasti infrarakentamisessa käytettävien panosten (materiaalien, konetyön jne.) yksikkökohtaiset päästöt.
Tietokanta oli edellytys tarkemmalle päästöjen laskemiselle. Tietokanta löytyy osoitteesta CO2data.fi/infra/. Tietokanta on saanut hyvän vastaanoton, ja palvelua on käyttänyt kuukausitasolla noin 1500–2500 käyttäjää ensimmäisen vuoden aikana.
Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä Ihkun päästölaskennassa käytetään päästötietokannan tietoja. Järjestelmällä voidaan laskea hankkeen kustannusarvio kaikissa suunnitteluvaiheissa, mutta nyt siinä samalla saadaan laskettua myös päästöt. Esimerkiksi jos hankkeella käytetään kaivinkonetta, voidaan Ihkussa arvioida tästä aiheutuvaa kustannusta ja CO2-päästöjä.
”Aikaisemmin päästölaskentoja on tehty erikseen, mutta nyt suunnittelijat näkevät kustannusten ohella myös päästövaikutukset ja voivat tehdä vaihtoehtovertailua ja päästösuunnittelua helposti. Uskomme tämän ohjaavan osaltaan hankkeita elinkaarikestävään ja vähähiiliseen toteutukseen”, Saarniaho sanoo.
Lisätietoa päästölaskennasta saat esimerkiksi Ihku-allianssin verkkosivuilta.
Kehitys jatkuu
Sekä menetelmäohje että Ihkussa tapahtuva päästölaskenta ovat molemmat varsin uusia tuttavuuksia. Väylävirasto tulee tarjoamaan lisätietoa päästölaskennasta monen eri kanavan kautta. Luvassa on myös videomuotoista ohjeistusta päästölaskentaatekeville henkilöille.
Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa merkitä jo kalenteriin seuraava tapahtuma:
Infrarakentamisen vähähiilisyyden arvioinnin sidosryhmätilaisuus 12.2.2024 klo 10.30–12.00