Raskaan liikenteen foorumien tarkoitus on ollut antaa kasvot eri toimijoille ja kasvattaa keskinäistä ymmärrystä – sekä tietysti kehittää yhteistyötä ja molemminpuolista tiedonvaihtoa entistä pidemmälle. Lopullisena tavoitteena on raskaan liikenteen tienkäyttäjätyytyväisyyden parantaminen, jossa nämä foorumit ovat yksi keino yhteensä seitsemän osaprojektin kokonaisuudessa.
Osallistujia kymmenessä foorumissa on keskimäärin ollut 30–40. Mukana on ollut paikallisen ELY-keskuksen väkeä, Väyläviraston edustajia, muita viranomaisia kuten pelastuslaitos ja poliisi, raskaan liikenteen eli elinkeinoelämän edustajia sekä maanteiden kunnossapidon urakoitsijoita ja Fintrafficin edustajia.
”Palautteen perusteella osallistujat ovat kokeneet tilaisuudet varsin hedelmällisiksi. Jatkoa on toivottu joka paikassa, joten vähintään kerran vuodessa pidettävälle paikalliselle foorumille on tilausta tulevaisuudessakin. Osalla alueista vastaavilla tapahtumilla on muutenkin jo pidemmät perinteet”, kertoo elinkeinoelämän asiakkuuden asiantuntija Jaakko Mattila Väylävirastosta.
Keskustellut teemat vaihdelleet paikallisten tarpeiden mukaan
Tilaisuuksissa esille nousseet aiheet ovat vaihdelleet merkittävästi alueittain. Talvihoito on kuitenkin noussut esille kaikilla alueilla. Myös keskustelua on syntynyt toivotusti.
”Jossain keskusteluun voi nousta esimerkiksi jonkin tietyn liittymän liukkaudentorjunta talvisin, jossain toisaalla taas vaikkapa tuulikuorman vaikutukset kaksikerroksisiin linja-autoihin. Asiat ovat olleet paikallisesti merkittäviä, paikoin hiertäviäkin kokemuksia, joista on tilaisuuden myötä päästy keskustelemaan yhdessä”, toteaa maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.
Yksi erityisesti kehuja osallistujilta saanut seikka on se, että foorumeissa on saatu saman pöydän ääreen kaikki oleelliset osapuolet. Näin mukana on aina ollut oikea vastuutaho ottamassa kantaa eri kysymyksiin, eivätkä askarruttaneet asiat ole jääneet roikkumaan.
”Tilaisuudet ovat poikineet konkreettisia kehitysideoita jo tulevaakin talvea ajatellen – esimerkiksi tiettyjä täsmähoitokohteita, jotka vaativat kunnossapitourakoitsijalta erityistä huomiota. Osaa keskusteluista on foorumin jälkeen jatkettu kahden kesken urakoitsijan ja kuljetusyrittäjän kesken”, Pirinen sanoo.
”Toisena esimerkkinä voisi nostaa raskaan liikenteen kiertotiet poikkeustilanteissa: pelastustoimen kanssa pyritään parantamaan sitä, miten ammattikuljettajat saadaan ohjattua heille paremmin sopiville reiteille. Usein henkilöautoille soveltuva kiertotie ei toimi optimaalisesti raskaammalle ajoneuvolle”, Mattila jatkaa.
Mattila kertoo myös, että kunnossapitourakoitsijat ovat saaneet tilaisuuksissa paikoin kovaakin kritiikkiä, mutta nämä ansaitsevat hatunnoston siitä, miten palaute on otettu vastaan ja sen jälkeen on sujuvasti päästy aitoon vuoropuheluun.
Yhteisiä ja erilaisia hyötyjä eri osapuolille
Raskaan liikenteen foorumien yhteinen hyöty kaikille osapuolille on ollut vuorovaikutukseen pääseminen eri sidosryhmien kanssa. Vaikka tilaisuuden alussa napit olisivatkin vielä olleet hieman vastakkain, on useimmiten tapaamisen lopuksi pelattu taas samaan maaliin. Kaikkien osapuolien tavoitteena on tietysti se, että teiden kunnossapito mahdollistaisi omalta osaltaan elinkeinoelämän laadukkaan päivittäisen toiminnan läpi vuoden.
”Me Väylävirastossa pääsemme foorumeissa kuulemaan, onko toimintalinjojamme tarpeen päivittää, jotta voimme palvella tienkäyttäjiä mahdollisimman hyvin. Löydämme mahdollisia kehityskohteita, mutta voimme samalla kertoa, mitä laatutasoa pystymme teiden päällä tarjoamaan eli mitä meiltä voi odottaa”, Mattila ja Pirinen toteavat.
ELY-keskukset puolestaan kuulevat tilaisuuksissa tarkemmin paikallisista tarpeista ja pääsevät itse selventämään omia alueellisia reunaehtojaan kunnossapidolle.
Elinkeinoelämän edustajat taas saavat äänensä paremmin kuuluviin. He myös kokevat tulleensa aidommin kuulluksi, kun pääsevät kertomaan palautteen suoraan oikealle vastuutaholle ilman välikäsiä. Lisäksi erilaisia väärinkäsityksiä esimerkiksi raskaan liikenteen huomioimisesta kunnossapitoluokituksissa voidaan korjata.
”Urakoitsijan kannalta foorumien perusteella pystyy kohdentamaan toimintaa entistä paremmin. Esimerkkinä täsmähoitotarpeet, jotka eivät syystä tai toisesta ole aiemmin olleet esillä. Tilaisuudet mahdollistavat myös asiakaspalvelukontaktien vähentämisen, kun kontaktit kohdistuvat oikein”, Pirinen sanoo.
Aiheesta lisää:
Raskaan liikenteen tyytyväisyyttä tienpitoon kehitetään hyödyntämällä tietoa tehokkaammin
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Miten Väylävirasto huomioi asiakkaat?
Sosiaalisten vaikutusten arviointi tuo väylähankkeiden ihmisvaikutukset näkyviin
Kansalaisten kokemukset vauhdittavat turvallisempia liikennejärjestelyjä