Hyppää sisältöön

Radan sähköistyshankkeet vähentävät päästöjä ja kustannuksia

Julkaistu 29.4.2021

Väylävirastolla on käynnissä tai pian alkamassa useampia radan sähköistyshankkeita.

Rataverkon sähkölinjoja.

Valtion rataverkon ratapituudesta on nyt sähköistetty 56 %. Tämä tarkoittaa, että sähköistettyä rataa on reilu 3 300 kilometriä. Lähivuosien aikana sähköistettyjen ratojen pituus kasvaa useammalla sadalla kilometrillä. Tämän mahdollistavat sähköistyshankkeet.

”Ratojen sähköistys tuo kustannustehokkuutta kuljetuksiin ja vähentää haitallisia päästöjä. Yksi tärkeä hyötyä on myös se, että veturien vaihtaminen ei ole aina pakollista. Nyt vielä esimerkiksi Turun ja Uudenkaupungin välisessä junaliikenteessä joudutaan vaihtamaan sähköveturi dieselvetureihin Turun ratapihalla. Vuoden 2022 alussa tälle ei enää ole tarvetta Uudenkaupungin radan sähköistyksen valmistuessa”, toteaa rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.

Äskettäin teollisuuden tavaraliikenteen käyttöön on valmistunut kaksi sähköistyshanketta: Siilinjärvi–Ruokosuo sekä Mäntyluoto–Tahkoluoto. Molemmat hankkeet mahdollistavat sähkövedolla läpiajettavat yhteydet teollisuuden ja logistiikan laitoksiin ja samalla vähentävät päästöjä.

Hankkeita ei pelkästään valmistu, vaan niitä myös aloitetaan. Tänä vuonna kaksi sähköistyshanketta siirtyy suunnittelupöydältä toteutukseen. Hyvinkää–Karjaa–Hanko-radan sähköistys tuo noin 150 kilometriä pitkälle radalle sähköt. Samalla myös yhteysvälin tasoristeysten turvallisuutta parannetaan. ”Hangon radan sähköistys tuo uusia mahdollisuuksia sekä tavara- että henkilöliikenteelle. Hankkeen on tarkoitus valmistua vuonna 2024”, Nummelin sanoo.

Toinen rakentamisvaiheeseen siirtyvä hanke on Iisalmi–Ylivieska-radan sähköistys. Tässä hankkeessa sähköistettävää rataa on noin 155 kilometriä. Hanke ei tule aiheuttamaan pitkiä liikennekatkoja junaliikenteelle, sillä liikennöinti voidaan hoitaa rakentamisen aikana liikennettä ja ratatöitä yhteen sovittaen. Hankkeen on tarkoitus valmistua loppuvuodesta 2023.

”Sähköistyshankkeidemme tavoitteena on vähentää kustannuksia ja päästöjä. Pelkästään Iisalmi–Ylivieska-sähköistyshankkeessa junien liikennöintikustannukset tulevat pienenemään noin kolmella miljoonalla eurolla per vuosi ja hiilidioksidipäästöt supistumaan merkittävästi”, Nummelin summaa.

Tutustu suunnitteilla ja rakenteilla oleviin Väyläviraston hankkeisiin

Lue myös

Pääjohtaja Wihlman: Kohti fossiilitonta liikennettä

Päästövähennystavoitteet näkyvät hankinnoissa ja hankkeissa

Infrarakentamisen CO2-päästötietokanta kokoaa tietoa väylänpidon hiilijalanjäljestä

Rakennusurakoiden kaluston ympäristövaatimuksia kehittämällä vaikutetaan infrarakentamisen päästöihin

Uusiomateriaalien käyttö väylärakentamisessa on nousussa

Pyöräliikenteen suunnitteluun apua ohjeista


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta