Ilmastotavoitteisiin pyritään vastaamaan laajalla rintamalla kehittämällä sujuvia ja kestäviä vaihtoehtoja arjen matkoille. Pyöräliikenteen rooli liikennejärjestelmässä ja osana esimerkiksi joukkoliikenteen matkoja korostuu.
”Jos halutaan että ihmiset pyöräilevät enemmän, meidän pitää luoda siihen toimivat olosuhteet laadukkaalla infralla. Siihen tarvitaan rautaista osaamista”, sanoo liikennejärjestelmän asiantuntija Maija Rekola Väylävirastosta.
Uudessa ohjeessa korostuukin juuri infran laatu. Suunnittelun eri tasot on tunnistettu laajasti ja ohjeen avulla on helppoa valita oikea ratkaisu jokaiseen paikkaan. Myös suuri määrä esimerkkikuvia tuo apua suunnitteluun. Kokonaan uutena osana ohjeeseen tuotiin laatutyökalu, eli tsekkauslistat, jotka on helppoa ottaa käyttöön esimerkiksi suunnittelussa ja kaavoituksessa.
Ohjeelle oli tilausta myös 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain takia. Ohjeessa käsitellään lain mukanaan tuomia uusia pyöräliikenneratkaisuja, kuten pyöräkatua ja kaksisuuntaista pyöräliikennettä yksisuuntaisella kadulla.
Oppia parhailta
Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen laatimisessa esimerkkejä haettiin toimivaksi osoitetuista ratkaisuista. Työryhmä tutustui esimerkiksi Hollannin ja Tanskan suunnitteluohjeisiin.
”Ilahduttavaa oli, että monista uudentyyppisistäkin järjestelyistä oli jo tarjolla kotimaisia kokemuksia, joita pystyimme hyödyntämään ohjetyössä”, Rekola toteaa.
Ohjeen ratkaisut mahdollistavat korkeatasoisen ja tarkoituksenmukaisen pyöräliikenteen verkon toteuttamisen sekä oikeiden ratkaisujen löytämisen erilaisiin liikenneympäristöihin.
Väylävirasto on päivittämässä myös jalankulun suunnitteluohjeet. Työ ohjeen päivittämiseksi on parhaillaan käynnissä.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Kohti fossiilitonta liikennettä
Päästövähennystavoitteet näkyvät hankinnoissa ja hankkeissa
Radan sähköistyshankkeet vähentävät päästöjä ja kustannuksia
Infrarakentamisen CO2-päästötietokanta kokoaa tietoa väylänpidon hiilijalanjäljestä