Myös vihreä ja digitaalinen siirtymä edellyttävät liikennejärjestelmän kehittämistä, modernit väyläratkaisut ovat tie kohti vähäpäästöisempää, taloudellisempaa ja turvallisempaa liikennettä. Vain toimivat ja turvalliset väylät mahdollistavat maamme elinvoiman, kestävän kasvun ja toimivan arjen myös tulevaisuudessa.
Valtiovarainministeriö esitteli maaliskuun alussa julkaistussa meno- ja rakennekartoituksessa vaihtoehtoisia toimia julkisen talouden vahvistamiseksi. Yhtenä mahdollisena säästökohteena esitettiin perusväylänpidon rahoituksen supistamista 300 miljoonalla eurolla.
Tämä on merkittävä summa, jonka vaikutukset väylänpitoon olisivat dramaattiset: ensin teiden ja rataosien kunnossapidon tason lasku, nopeus- ja painorajoituksia tiestölle ja radoille sekä liikenneturvallisuuden heikkeneminen. Varsin pian edessä voisi olla sekä maantie- että rataverkon supistaminen ja päällystettyjen teiden muuttaminen sorateiksi.
Säästöt näkyisivät väylillä nopeasti
Väylien hoidosta, liikennepalveluista ja jo päätetyistä investointi- tai peruskorjaushankkeista on mahdotonta saada merkittäviä säästöjä ainakaan lyhyellä aikavälillä. Rata- ja tieverkolla leikkaukset jouduttaisiin ensisijaisesti kohdistamaan väyläverkon parantamiseen ja esimerkiksi maanteiden ja ratojen rakenteiden ja siltojen korjauksiin. Varsin nopeasti seurauksena olisi siis raju korjausvelan kasvu ja jopa huonokuntoisimpien väyläverkon osien sulkeminen.
Vesiväylänpidosta on niin ikään vaikea löytää merkittäviä säästöjä, jollei puututa talvimerenkulun palvelutasoon. Tällöin vaikutukset maamme elinkeinoelämälle ja huoltovarmuudelle olisivat kuitenkin erittäin merkittävät.
Kustannustason nousu lisää korjausvelkaa
Yleisen ja etenkin maanrakennusalan viimeisen kahden vuoden aikana tapahtuneen noin 25 prosentin kustannustason nousun vaikutukset ovat rajut. Perusväylänpidossa vajaan 1,3 miljardin euron ostovoima on tällä hetkellä sama kuin yhden miljardin euron ostovoima vuonna 2020. Niinpä nykyrahoituksella tulee tulevan kesän tieverkon päällystysohjelma jäämään alle 1 500 kilometriin, kun maanteiden korjausvelan vähentämiseksi olisi päällystettävä 4 000 kilometriä vuodessa.
Liikenne 12 turvaa kehittämisen ja rahoituksen jatkuvuuden
Tällä hallituskaudella laadittiin ensimmäinen, parlamentaarisesti valmisteltu valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032. Tämä ns. Liikenne 12 -suunnitelma sisältää sekä toimenpideohjelman että liikennejärjestelmää koskevan valtion rahoitusohjelman.
Väyläviraston näkemys on, että väyläverkon perusväylänpidon ja kehittämisinvestointien rahoitus on turvattava tulevalla hallituskaudella Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Lisäksi ostovoiman säilyttämiseksi on etenkin perusväylänpidon rahoitusta välttämätöntä lisätä noin 25 prosentin kustannusnousua vastaavalla summalla.
Liikenne- ja viestintäministeriössä on jo valmistauduttu suunnitelman päivittämiseen tulevalla vaalikaudella. Liikennejärjestelmän kehittämisen jatkuvuus yli hallituskausien on turvattava ja Liikenne 12 -suunnitelma onkin erittäin hyvä työkalu tähän.
Investointiohjelman päivitys julkaistaan toukokuussa
Väyläverkon investointiohjelma on Väyläviraston ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta seuraavan kahdeksan vuoden aikana. Ohjelma päivitetään vuosittain.
Vuosien 2024–2031 investointiohjelman luonnoksen lausuntokierros on vastikään päättynyt ja haluankin kiittää kaikkia yli 280 lausunnonantajaa. Saamme lausunnoista arvokasta palautetta ja ehdotuksia siitä, miten voisimme kehittää investointiohjelmaa ja sen laatimisprosessia. Tänä vuonna lausunnoissa nousivat esille erityisesti alueellisen saavutettavuuden parantaminen ja huoltovarmuus.
Väyläviraston investointiohjelma on tarkoitus julkaista toukokuussa 2023. Investointiohjelman hankkeiden mahdollisesta toteuttamisesta päättää eduskunta.
Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja
Lue myös
- Suomi kulkee liikenneverkkojen digitaalisen mallintamisen kärkijoukoissa
- Analytiikka jalostaa tietoa päätösten pohjaksi
- Mitä sinun tulisi tietää väylähankkeiden arvioinnista?
- Väyläkortit uudistuvat digitaalisiksi
- Väylähankkeiden lakisääteisten suunnitelmien käsittely ja vuorovaikutus sujuvasti uudessa palvelussa
- ”Kuin veisi viestikapulaa eteenpäin” – BIM-työkalu mahdollistaa yhden luukun periaatteen