Tieverkolla suurin osa korjausvelasta on vähäliikenteisillä teillä. Päätiet ovat verrattain hyvässä kunnossa. Päällystettyjä teitä on yhteensä noin 50 000 kilometriä, joista huonokuntoisia on noin 7 600 kilometriä. Väylävirasto priorisoi korjauksissa ja talvihoidossa vilkasliikenteisiä teitä.
Rataverkon korjausvelasta yli puolet on pääverkolla. Tämän suhteen radat eroavat siis teistä, missä korjausvelka kasaantuu vähäliikenteisille reiteille. Rataverkon korjausvelka näkyy nopeusrajoituksina ja junaliikenteen täsmällisyyttä heikentävinä vikoina. Ratainfran kunnostamiseen tulee panostaa riittävästi, jotta edes nykyinen kuntotila pystyttäisiin säilyttämään.
Lue myös nämä:
Väyläviraston pääjohtaja: Miltä liikenneväylien rahoitus näyttää ensi vuonna?
Tänä vuonna väylien korjausvelka ei luultavasti kasva
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tuo muutoksia liikenteeseen