Ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12) koskee vuosia 2021–2032. Nyt suunnitelman toteuttaminen on lähdössä tosissaan käyntiin.
Väyläviraston tulevassa suunnitteluohjelmassa otetaan huomioon liikenne- ja viestintäministeriön vetämän Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteet ja taloudelliset raamit.
”Saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus. Siinä on kolme asiaa, jotka tulevat näkymään väylähankkeiden suunnittelussa entistä vahvemmin jatkossa”, kertoo toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta.
Rajala viittaa tällä Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteisiin. Toki myös aikaisemmin esimerkiksi uusien hankkeiden on ollut tarkoitus vastata elinkeinoelämän, työssäkäynnin ja asumisen tarpeisiin. Silti suunnitelma on muuttanut hieman näkökulmaa myös Väylävirastossa. Esimerkiksi kestävien liikkumismuotojen painotus on noussut aikaisempaan verrattuna.
”Väylien rahoituksen painopiste siirtyy nykyistä enemmän rautateille. Tieliikennettäkään ei ole unohdettu. Tästä kertoo esimerkiksi se, että kymmeniä tiesuunnitelmakohteita on luvassa tuleville vuosille”, Rajala sanoo.
Väylävirasto on parhaimmillaan valmistelemassa vuoden 2022 suunnitelmaohjelmaa. Suunnitteluohjelmalle on luvassa oma osionsa Väyläviraston verkkosivuilla. Ennen sivujen julkaisua voit perehtyä suunnitteluohjelman kohteisiin Rajalan esityksessä, joka löytyy Millaisella väyläverkolla liikut ja kuljetat vuonna 2022 -tilaisuuden sivuilta.
Lue myös:
Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla Suomessa liikutaan ja kuljetetaan vuonna 2022?
Liikenneväylien rahoitus näyttää valoisammalta kuin 2010-luvulla – silti korjausvelka kasvaa