Kuva: Irtokeula Saimaa murtamassa jäätä.
”Suunnittelu alkoi vuoden 2020 loppupuolella, suunnitelmat ovat valmiita ensi keväänä. Päätöstä murtajan mahdollisesti rakentamisesta ei ole tehty”, kertoo toimialajohtaja Juuso Kummala Väylävirastosta.
Suunnitelman mukaan, siihen tulee kolme ruoripotkurilaitetta ja se kykenee avustamaan aluksia Itämeren ankarissa jääolosuhteissa, yli 30 metrin levyistä ränniä avaten. Myös murtajan ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään huomiota.
”Suunnitelmat on tehtävä huolella, sillä kyse on isosta hankinnasta, joka vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Uuden murtajan elinkaari on noin 50 vuotta”, Kummala toteaa.
Mahdollisimman hyvin toimiva talvimerenkulku on Suomen elinkeinoelämälle äärimmäisen tärkeä asia. Suomea joskus kutsutaankin saareksi, sillä ulkomaan tavaravirroista hyvin suuri osa kulkee meriteitse. Ilman jäänmurtajia ympärivuotinen laivaliikenne taas ei olisi mahdollista.
Tulevana talvena moottoroitu irtokeula pääsee myös ensi kertaa virallisesti murtamaan jäätä Saimaalla heti talven alusta lähtien. Irtokeulalla tehtiin viime talvena alustavia koeajoja ja jääkokeita ja se selviytyi niistä hyvin. Yli puolimetrisestäkään jääkerroksesta ei ollut vastusta irtokeulalle.
Kummala kipparoi virastossa väylien käyttö ja tieto -toimialaa. Toimialan kuulumisista voit lukea tarkemmin Kummalan esityksestä, joka löytyy Millaisella väyläverkolla liikutat ja kuljetat vuonna 2022 -tilaisuuden verkkosivuilta.
Lue myös:
Pääjohtaja Wihlman: Millaisella väyläverkolla Suomessa liikutaan ja kuljetetaan vuonna 2022?
Liikenneväylien rahoitus näyttää valoisammalta kuin 2010-luvulla – silti korjausvelka kasvaa