Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Turun henkilöratapihan urakoitsija valittu – työt alkavat kesä-heinäkuun vaihteessa

Julkaistu 19.6.2023 15.45

 

projektijohtaja Antero Mäkilä Turun kaupungilta, hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä, osastonjohtaja Jussi Lindberg ja toimialajohtaja Magnus Nygård Väylävirastosta sekä divisioonajohtaja Sami Korhonen ja rakennuspäällikkö Pasi Kiiski NRC Group Finlandilta Vas. projektijohtaja Antero Mäkilä Turun kaupungilta, hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä, osastonjohtaja Jussi Lindberg ja toimialajohtaja Magnus Nygård Väylävirastosta sekä divisioonajohtaja Sami Korhonen ja rakennuspäällikkö Pasi Kiiski NRC Group Finlandilta.

Väylävirasto on solminut urakkasopimuksen NRC Group Finlandin kanssa Turun henkilöratapihan parantamisesta. Sopimuksen arvo on 26,6 miljoonaa euroa. Ensimmäisessä vaiheessa ratapihalle rakennetaan kolme matkustajalaituria sekä uudet hissit ja portaat Logomonsillalle. 

Työt ratapihalla alkavat kesä-heinäkuun vaihteessa 2023 tulevien matkustajaraiteiden alusrakenne-, vahvistus- ja perustustöillä. Samalla aloitetaan laitureiden paalulaattarakenteiden rakentaminen. Myöhemmin syksyllä on vuorossa laitureiden sekä katos- ja porrasyhteyksien rakentaminen Logomonsillalle. Kulkuyhteys sillalle säilyy koko rakentamisen ajan, mutta kulkuleveyttä joudutaan väliaikaisesti kaventamaan, kun laiturien porrasyhteyksiä rakennetaan.

Syksystä 2023 alkaen henkilöratapihan raiteistossa tehdään uudelleenjärjestelyitä. Uudet raiteet laitureille 1, 2 ja 3 valmistuvat laituri- ja porrasyhteyksineen kokonaisuudessaan kesällä 2024. Urakassa rakennetaan myös meluseinä- ja kuivatusrakenteita, kaapelireittejä, tilapäisiä liikenneyhteyksiä, junavaunujen käyttöhuoltopisteitä ja siirretään autolastauspaikka.

Koska Helsingin junien pääteasemana toimii Kupittaa vuoden 2024 loppuun asti, tehdään rakennustöitä lähtökohtaisesti päiväsaikaan. 

”Rakennustyöt aiheuttavat aina melua ja tärinää. Myös työmaaliikenne kasvaa henkilöratapihan katuverkossa, kun maansiirtoon tarvittavat kuorma-autot liikkuvat alueella. Toivonkin turkulaisilta malttia hankkeen kanssa, sillä ratapihasta tulee hieno, sellainen, jossa on helppo liikkua ja mukava odottaa junaa”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.

Ajanmukainen ja toimiva ratapiha tukee Turun asemanseudun kehittämistä

Turun kaupunki on tiiviisti mukana hankkeessa. Projektijohtaja Antero Mäkilä Turun kaupungilta iloitsee siitä, että työt henkilöratapihalla päästään nyt aloittamaan: 

”On hienoa, että Turku saa nykyaikaisen ja toimivan henkilöratapihan. Uudet matkustajalaiturit ja niiden katokset sekä Logomonsillalle nousevat hissit ja portaat parantavat yleisilmettä ja esteettömyyttä. Lisäksi junien lähiliikenteen aloittamisen mahdollistaminen on huomioitu toteutuksessa. Matkustajalaitureiden uusi sijainti edistää myös niiden toiseen päähän suunnitteilla olevan matkakeskushankkeen toteutumista”.

NRC Group Finlandilla on kokemusta isoista ratapihahankkeista.

”Turun ratapihaurakan voitto vankistaa entisestään asemaamme vaativien kokonaisuuksien rakentajana. Tuomme Turkuun aikaisemmista isoista ratapihaurakoista saatuja parhaita käytäntöjä sekä osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön. Urakan tilaajat Väylävirasto ja Turun kaupunki ovat luoneet hyvät edellytykset urakan turvalliseen ja laadukkaaseen läpivientiin”, kertoo pääurakoitsijan rakennuspäällikkö Pasi Kiiski NRC Group Finlandista.

Lisätietoja: 

Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]

Rejlers Finland, rakennuttajakonsultti, Suvi Salmela, p. 050 537 7328, [email protected]

Turun kaupunki, projektijohtaja Antero Mäkilä, p. 040 8280284, [email protected]

Seuraa hanketta: 
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke 

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen rakennustyöt sijoittuvat vuosille 2022–2026.  Hanke on saanut tukea Euroopan Unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen. 

CEF-logo

Julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.

Liitteet