Kupittaa–Turku-ratahanke: Henkilöratapiha ja tavararatapiha ovat valmistuneet - jäljellä enää viimeistelytöitä

Julkaistu 8.10.2025 14.20

 

Ilmakuva rautatieasemasta, jossa useita raiteita ja laitureita. Kaksi junaa on asemalla, ja taustalla näkyy kaupunkialue rakennuksineen.

Kupittaa–Turku-ratahanke on tullut päätökseensä, sillä viimeiset työn alla olleet urakat, henkilöratapiha ja Turun tavararatapiha, ovat valmistuneet. Syksyllä 2021 alkanut rakentaminen hiljenee nyt, ja jäljellä on enää viimeistelytöitä. Takana on mittava urakka, jossa Kupittaan ja Turun väliin rakennettiin kaksoisraide sujuvoittamaan junaliikennettä. Hankkeessa rakennettiin myös viisi siltaa.

Henkilöratapiha ja Turun tavararatapiha ovat valmistuneet. Molemmat ratapihat otettiin kokonaisuudessaan käyttöön tänään 8. lokakuuta 2025.

”Henkilöratapiha ja tavararatapiha ovat olleet Kupittaa–Turku-ratahankkeen viimeiset käynnissä olevat työt, joten hanke alkaa olla nyt viimeistelytöitä vaille valmis. Hankkeen rakennusvaihe on vaatinut kaupunkilaisilta ja junamatkustajilta kärsivällisyyttä, mutta nyt työt ovat ohi ja pääsemme nauttimaan laadukkaasta lopputuloksesta”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastolta.

Henkilöratapihan rakennustyöt alkoivat kesällä 2023. Ratapiha saatiin osittain käyttöön elokuussa 2024, kun Tampereen suunnan junaliikenne siirtyi uudelle ratapihalle. Helsingin suunnan junaliikenne seurasi perässä joulukuussa 2024. Nyt otetaan käyttöön viimeisinä valmistuneet raiteet 4, 5 ja 6.

Urakassa on rakennettu kokonaan uusi ratapiha Logomonsillan kupeeseen sekä hissit ja portaat Logomonsillalta laitureille.

Turun tavararatapihan rakentaminen aloitettiin keväällä 2024. Urakassa parannettiin vanhan ratapihan toiminnallisuutta ja aluetta on myös laajennettu. Vaarallisten aineiden kuljetus siirrettiin uudelle tavararatapihalle. Myös tavararatapihaa on otettu käyttöön vaiheittain viime vuodesta lähtien.

Tavoitteet täyttänyt hanke

Hankkeessa ovat valmistuneet aiemmin kaksoisraide Kupittaan ja Turun välille (vuoden 2024 lopussa), Aurajoen ratasilta (syksyllä 2024), Nummen alikulkusilta (syksyllä 2024), Uraputken alikulkusilta (syksyllä 2024), Raunistulan jalankulun ja pyöräilyn silta (keväällä 2025) ja Koulukadun alikulkusilta (kesällä 2025).

Koko ratahankkeen rakennustyöt käynnistyivät syksyllä 2021. Hankkeen tavoitteena on lisätä raideliikenteen kapasiteettiä Turun ja Kupittaan välillä sekä koko Rantaradalla, ja parantaa maankäyttöä Turun keskusta-alueella. Aiemmin Turun ja Kupittaan välillä kulki vain yksi junaraide, mikä ruuhkautti junaliikennettä.

”Hanke on ollut monipuolinen ja monitahoinen, ja sitä on ollut tekemässä iso joukko eri alojen ammattilaisia. Parhaimmillaan hankkeessa on työskennellyt yli 2 000 työntekijää. Kaikki osapuolet ovat tehneet saumatonta yhteistyötä, jonka ansiosta olemme nyt saaneet tämän massiivisen hankkeen maaliin”, sanoo projektijohtaja Antero Mäkilä Turun kaupungilta.

Jäljellä on vielä viimeistelytöitä. Raiteille tehdään jälkituentoja, ja huolto- ja kävelykulkutiet viimeistellään valmiiksi. Tilapäiset ylikulut ja työmaakopit poistetaan, ja alueet siistitään töiden jäljiltä.

Lue lisää ratapihoista hankeartikkelistamme

Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
Turun kaupunki, projektijohtaja Antero Mäkilä, p. 040 828 0284, [email protected]

Seuraa hanketta:
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen rakennustyöt sijoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan Unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.

CEF-logo

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.