Henkilöratapihan rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2023. Massiivisen urakan aikana on rakennettu kokonaan uusi henkilöratapiha junamatkustajien käyttöön.
Uudella ratapihalla on kuusi katettua laituria, joista viimeiset, laiturit 4, 5 ja 6, otetaan käyttöön lokakuussa. Logomonsillalta on rakennettu hissit ja portaat kaikille laitureille.
Auton kanssa kulkeville junamatkustajille on tarjolla autojuna-asema Ratapihankadun puolelta.
Ratapihan ensimmäisenä valmistuneet laiturit 1 ja 2 otettiin käyttöön elokuussa 2024, kun Tampereen suunnan junat pysähtyivät siellä ensimmäistä kertaa. Helsingin suunnan junaliikenne puolestaan siirtyi uudelle ratapihalle joulukuussa 2024, jolloin saatiin käyttöön myös laituri 3.
”Sekä henkilöratapihan että tavararatapihan rakentaminen on ollut iso työ, joka on vaatinut tekijöiltä taitoa ja venymistä. Erityisesti henkilöratapiha on vaatinut kärsivällisyyttä myös junamatkustajilta. Mutta lopputulos palkitsee, ja kohta matkustajien käytössä on uusi ja moderni henkilöratapiha”, toteaa Kupittaa–Turku-ratahankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä.
11 raidekilometriä uutta raidetta
Henkilöratapihan rakentamiseen kuuluu myös paljon töitä, jotka eivät näy junamatkustajille.
Rata-alueella on vahvistettu uusien raiteiden alle jääviä maakerroksia. Kuivatusjärjestelmä on uusittu, jotta sadevedet ja hulevedet pystytään ohjaamaan pois radan rakenteista. Lisäksi autonlastausraiteen viereen rakennettiin huoltorakennus, johon liitettiin käyttövalmiushuollon linjasto.
Myös junaraiteiden kanssa on paiskittu töitä urakalla. Uutta raidetta on asennettu noin 11 000 raidemetriä, ja uusia vaihteita 36 kappaletta. Junavarikon vanhat raiteet on purettu, ja uudet on asennettu tavararatapihan puolelle.
”Henkilöratapihan rakentaminen on ollut laaja ja monipuolinen urakka, ja siihen nähden työt ovat sujuneet hyvin. Rakentaminen on vaatinut urakoitsijan ja tilaajan saumatonta yhteistyötä, joka on toiminut hyvin”, kertoo henkilöratapihaurakan rakennuttajakonsultti Suvi Salmela Rejlers Finland Oy:n alikonsultilta Arkos Oy:ltä.
Tavararatapiha vaiheittain käyttöön viime vuodesta lähtien
Turun tavararatapihan parannustyöt käynnistyivät keväällä 2024. Urakassa on parannettu vanhan tavararatapihan toiminnallisuutta, ja aluetta on myös laajennettu.
Tavararatapihalle rakennettiin vaarallisten aineiden kuljetusten (VAK) raiteet ja tehtiin kokonaan uusi kunnossapidon ja varikon raiteisto sekä uudistettiin raiteistoa Uudenkaupungin suuntaan. Lisäksi rakennettiin sammutusvesijärjestelmä ja uusi lastauslaituri.
”Urakka on edennyt kokonaisuutena hyvin ja työt ovat pysyneet aikataulussa”, toteaa tavararatapihaurakan rakennuttajakonsultti Kimmo Koskinen Rejlers Finland Oy:stä.
”Tavararatapiha on kaupunkilaisille ja junamatkustajille tavallaan näkymätön urakka, koska tavaraliikenne on sen myötä poissa silmistä. Se mahdollistaa kuitenkin Turun ratapiha-alueen kehittämisen, kun kunnossapidon ja varikon raiteet ovat siirtyneet Iso-Heikkilään. Nyt tehtyjen muutosten seurauksena vaarallisten aineiden kuljetuksia ei enää säilytetä henkilöratapihalla, vaan ne siirtyvät tavararatapihalle.”
Tavararatapihaa on otettu käyttöön vaiheittain viime vuodesta lähtien. Tällä hetkellä menossa on vielä aitaustöitä, sillä koko ratapiha aidataan turvallisuuden parantamiseksi. Koko ratapiha saadaan käyttöön lokakuun alussa.
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.