Taustaltaan Niemimuukko on pitkän linjan rautatieläinen, mutta hän on tehnyt töitä laajemminkin liikenteen turvallisuusasioiden parissa jo vuosien ajan. Väylävirastoon hän tuli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
”Traficomissa pääsin olemaan mukana myös ilmailun, merenkulun, tieliikenteen ja liikennejärjestelmän viranomaistyössä. Erityisesti olen innostunut turvallisuusjohtamisesta ja johtamisjärjestelmistä”, Niemimuukko toteaa.
Digitaalinen turvallisuus tärkeää myös väylillä
Liikenteen digitaalinen turvallisuus on nyt esillä monella taholla ja siihen on useita syitä. Ensinnäkin maailmamme on muuttunut: liikenneväylät – etenkin rautatiet – ovat täynnä automatiikkaa ja digitaalisia laitteita. Myöskään itseajavat autot, junat ja laivat eivät ole enää pelkkää science fictionia, vaan todellisuutta. Maailmalla on jo ilman kuljettajia kulkevia metroja ja uusimmat autot pystyvät melkein ajamaan itsestään.
Niemimuukon mukaan digitalisaatio tuo paljon etuja liikenteelle, mutta toisaalta myös riskejä.
”Esimerkiksi rautateiden liikenteen ohjaus on ollut kauko-ohjattua jo pitkään. Jos aiemmin mietittiin liikenteen näkökulmasta paikan päällä tapahtuvaa ilkivaltaa, niin sen rinnalla nykyisin on huomioitava kyberturvallisuus ja liikenteen haittaaminen hakkeroitumalla ohjausjärjestelmiin”, Niemimuukko sanoo.
Digitaalisen turvallisuuden eteen tehdään virastossamme jatkuvasti työtä.
”Meillä on nyt käynnissä useamman vuoden kyberturvallisuusohjelma. Kyse on laajasta kokonaisuudesta, jossa digitaalista turvallisuutta katsotaan useasta perspektiivistä. Meidän tulee taata, että käyttämämme järjestelmät ja toimintatavat ovat turvallisia.”
Yhteinen häiriötilannekuva ja lisää turvallisuutta
Häiriöiden ja poikkeamien hallinta on erittäin ajankohtainen teema. Tähän teemaan kuuluu olennaisesti yhteinen häiriötilannekuva. Esimerkiksi onnettomuuden tai tietoliikennekatkoksen aikana on tärkeää, että eri osapuolet ovat kärryillä, mitä on tapahtunut. Väylävirastolla on Traficomin ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa käynnissä yhteinen hanke, jossa pureudumme siihen, miten pystyisimme luomaan yhteistyön avulla mahdollisimman ajantasaisia tilannekuvia. Hanke keskittyy toistaiseksi rataverkkoon ja maanteihin.
”Häiriöiden ja poikkeamien hallinnassa jatkuva oppiminen on tärkeää. Erilaisista onnettomuuksista tai läheltä piti -tilanteista voi oppia. Oppia voi muistakin kuin kömmähdyksistä. Toivoisin, että Suomessa otettaisiin enemmän oppia onnistumisista myös turvallisuustyössä”, kertoo Niemimuukko.
Turvallisuusasiat ovat tärkeitä myös työelämän ulkopuolella. Lopuksi Niemimuukko antaakin pari vinkkiä, joilla jokainen voi tehdä elämästään turvallisemman.
”Jokaisen meistä kannattaa opetella uimaan ja lisäksi kodin paloturvallisuudesta on syytä pitää huolta. Nämä ovat pieniä turvallisuustekoja, joista on hyötyä. Ja voihan siinä samalla myös hurahtaa uimiseen!”
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Turvallisuus koskee kaikkia ja kaikkea
Sata vuotta sitten pärjättiin yhdellä liikennemerkillä
Turvalaitteet varmistavat junien kulkua nyt ja tulevaisuudessa
Inhimillisyys on projektipäällikön salainen ase
Syventäviä verkkokursseja riskienhallinnan ja turvallisuuspoikkeamien hallintaan