Anna palautetta valtion teistä, rautateistä ja vesiväylistä

Tältä sivulta löytyvät valtion väyläverkon kunnossapitoon liittyvät yhteydenottotavat sekä tietoa luvista. Katuverkkoon liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä oman kuntasi asiakaspalveluun tai palautekanavaan.

Valitse väylämuoto
  • Valtion tieverkosta ja sen kunnossapidosta voi antaa palautetta Palauteväylän kautta. Palautteen lisäksi palvelun kautta voi ilmoittaa ongelmista tai tehdä ehdotuksia valtion omistamiin väyliin liittyen. Lisäksi palvelusta näkee muiden antamat palautteet ja ilmoitukset. Siirry Palauteväylään (Liikenteen asiakaspalvelu). 

    Katuverkkoon liittyvissä asioissa on oltava yhteydessä oman kunnan asiakaspalveluun tai palautekanavaan. 

    Tieliikenteen akuuteissa häiriötilanteissa on soitettava tienkäyttäjän linjalle (24 h, p. 0200 2100 (pvm). Esimerkiksi silloin, jos tie on vaarallisen liukas tai muusta syystä vaarallinen. Tieliikennekeskuksen päivystäjä välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, joka päättää tarvittavista toimenpiteistä tielle asetettujen laatuvaatimusten perusteella. Tienkäyttäjän linjalle on mahdollista soittaa myös 112 Suomi -sovelluksen kautta, jolloin soittajan sijainti välittyy puhelun mukana. 

    Hätätilanteissa soitetaan luonnollisesti hätänumeroon (112). Hätätilanteita ovat esimerkiksi liikenneonnettomuus tai kaatunut puu tiellä. 

    Tarkista kartalta, kenen vastuulla käyttämäsi tie tai pyöräilyväylä on 

    Kävely- ja pyöräilyväylien kunnossapito on ELY-keskusten ja kuntien vastuulla. ELY-keskukset ylläpitävät valtion omistamia kävelyn ja pyöräilyn väyliä, kunnat omiaan. Etenkin kaupunkiseuduilla tai taajamissa voi kuitenkin olla joskus vaikea hahmottaa, mikä väylä kuuluu kenenkin vastuulle. 

    Jos olet epävarma, voi palautteen oikean osoitteen tarkistaa kätevästi kartalta. Kartalle on merkitty valtion omistamat eli ELY-keskusten ylläpitämät kävelyn ja pyöräilyn väylät sekä eri teiden hallinnollinen luokka (valtion, kunnan vai yksityisen omistama tie). Karttalinkki ja kartan käyttöohjeet löytyvät Liikenteen asiakaspalvelun sivuilta

    Katso myös: 

    Usein kysyttyä tien kunnosta (Liikenteen asiakaspalvelu) 
    Tietoa liikennetilanne-palvelusta: ruuhkat, kelikamerat, tietyöt (Fintraffic) 
    Tietyökohteiden ilmoittaminen 

     

  • Väylävirasto vastaa 
    - rataverkosta
    - rataverkon kunnossapidosta
    - laiturialueista
    Anna palautetta Palauteväylässä (Liikenteen asiakaspalvelu). 

    Fintraffic huolehtii
    - laiturinäytöistä
    - kuulutuksista asemilla
    - liikenteen ohjauksesta
    Anna palautetta Palauteväylässä (Liikenteen asiakaspalvelu). 

    VR/HSL vastaa 

    - matkustajaliikenteestä rautateillä
    - kuulutuksista junissa
    - junan myöhästymisestä
    - lipunmyynnistä

    Anna palautetta VR:n asiakaspalvelussa

    Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon (112). Hätätilanteita ovat esimerkiksi onnettomuus tai uhkatilanne, esimerkiksi radalla oleva henkilö tai esineet. 

    Katso myös: 

    Usein kysyttyä rataliikenteestä (Liikenteen asiakaspalvelu) 
    Rataliikenne: liikennöitsijöiden ja liikenteen tilaajien parannusesitykset 
    Rautatiealan luvat ja lomakkeet  

    • Rautatiealueelle sijoitettavat rakennelmat ja laitteet 

    • Lupa tasoristeyksen rakentamiseen ja siirtämiseen 

  • Vesiväylien palautekanava

    Vesiväylien palautekanava on Väyläviraston oma vesiväyliin liittyvä yhteyspalvelu.
    Palautekanavan kautta voit olla yhteydessä esimerkiksi seuraavissa asioissa:
    •    Turvalaiteviat
    •    Muut vesiväyläpalautteet
    •    Vesiliikennemerkkien viat

    Palaute voi olla luonteeltaan kysymys, kiitos, puute/moite, idea tai muu palaute. Palautteen voi antaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. 

    Siirry vesiväylien palautekanavaan

    Puuttuvasta merimerkistä voi myös ilmoittaa puhelimitse numeroon 0800 181818. 

    Hätätilanteissa soitetaan hätänumeroon (112) ja merialueilla meripelastuksen hälytysnumeroon (0294 1000). 

    Katso myös: 

    Usein kysyttyä vesiväylistä (Liikenteen asiakaspalvelu) 
    Ilmoita purjehduskilpailusta (Fintraffic) 
    Anna palautetta merikartoista (Traficom) 

Liikenteen asiakaspalvelu 

Liikenteen asiakaspalvelu on Väyläviraston, ELY-keskusten ja liikenteenohjauksesta vastaavan Fintrafficin toimialaan kuuluvien maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden yhteyspalvelu. Palauteväylä on osa Liikenteen asiakaspalvelua. 

Liikenteen asiakaspalveluun voit olla yhteydessä esimerkiksi näissä asioissa: 

  • palaute teiden kunnossapidosta 

  • ratojen ja laiturialueiden kunnossapito 

  • vesiväylien kunnossapito 

  • rikkinäiset katuvalot maantien varrella 

  • lupien hakeminen 

  • yleistä palautetta liikenteestä 

Liikenteen asiakaspalvelun sivuilta löytyy myös paljon muuta hyödyllistä tietoa maanteihin, rataverkkoon ja vesiväyliin liittyen.

Siirry Liikenteen asiakaspalvelun sivuille

Anna palautetta Palauteväylässä